…det ikke er bæredygtigt at have en stor organisation med dyre og fast aflønnede kompetencer siddende, når bl.a. timeprisen stille og roligt eroderer. Det vil jeg gerne høre noget mere om. 

Det har du nok misforstået lidt Hannu! ;)

Jeg mener som sådan, at vores forretningsmodel, som er meget traditionel, er ok, så længe den forvaltes med en smule omhu.

Det er rigtigt forstået, at når man som designvirksomhed får en vis størrelse, så skal man være meget omhyggelig omkring balancen mellem stabsfunktioner og fakturérbare funktioner på den ene side og kunder, der presser prisen, på den anden. Det er en vanskelig balance.

Når det er sagt, så mener jeg, at der er god ræson, især for de lidt større designfirmaer, i at være mere entreprenante omkring deres egen forretningsmodel og måden, hvorpå de sætter sig selv i søen.

Gå ikke glip af dagens vigtigste nyheder – klik her.

De fleste designfirmaer, der opererer med en traditionel timebaseret forretningsmodel, spiller en hånd med relativt stor risiko, der samtidig repræsenterer en urimeligt lille upside.

Den reelle værdi for den ekspertise, der bliver opbygget og givet videre til andre firmaer, bliver miskrediteret i den upside.

Hvis jeg ser på vores kompetencer, så ser jeg en sum, der sagtens kan lave produkter og services, fra ide til færdigt produkt, digitalt, fysisk eller usynlig.

Det er der ikke ret mange, der kan. Og den vare skal vi sælge anderledes.

En gang imellem tænker jeg: hvorfor laver vi ikke bare vores egne produkter og en endeløs række spin-offs? Der er selvfølgelig en række barrierer, der skal ryddes af vejen, som primært handler om risikovillighed. Og dernæst det allervigtigste: Tankegangen.

Det ser relativt statisk ud, når jeg ser rundt i markedet. Mange har fantasi til at lave evigt store konglomerater, men de mere grundlæggende tiltag er svære at få øje på.  

Flere forretningsmodeller, der gør dig i stand til at handle med en bredere portefølje af kunder og bedre samarbejder.

Mulighederne er uendelige, hvis man har modet til det. Det kunne endda være, der kom væsentligt bedre produkter ud af det. 

Gå ikke glip af dagens vigtigste nyheder – klik her.

Ugens overraskelse… er, at der faktisk ikke rigtigt har været nogle overraskelser i denne uge. Bortset fra én — se ugens nedtur!

Jeg blev rigtig glad, da jeg i denne uge fandt ud af… at vi var blevet kontaktet af stort og meget spændende farmtech-firma. Farmtech er en af vores fokusområder i de kommende år. Investeringerne er store og mange af de produkter, der bliver lavet, er vigtige for os alle sammen. Globalt og på tværs af samfundslag.

Designits ledestjerne er design what matters, så det er et godt match.

Branchens største udfordring, lige nu er…som tidligere beskrevet risiko vs. upside. Kreativiteten om forretningsmodeller skal være væsentligt større.

Og det irriterer mig når… svaret på ovenstående er øget re-biz og højere timepris. Det løser ikke den grundlæggende problematik.

Løsningerne må være at… kort sagt; arbejde på flere revenue streams, der sammen med core business laver en væsentlig bedre median. Sagt på en anden måde: Kom nu ud af busken og vær lidt kreativ med det enorme potentiale, der er til stede. Rigtigt mange konsulentvirksomheder kan sagtens have flere forskellige måder at sætte deres core i markedet på.

Når jeg går på weekend, skal jeg… passe børn.

Jeg sender fredagsstafetten videre til... Frank Jepsen, der er Co-founder i Parabolic, med spørgsmålet: Hvilken rolle skal Blockchain spille i fremtidens forretningslandskab, hvor design også spiller en væsentlig rolle?

Og så er der ugens optur: Modtagelsen af vitale dele til mit passionsprojekt – en meget, meget stor benzindrevet fjernstyret bil.

Ugens nedtur: Den regning, jeg har modtaget for udretning af en bule på min rigtige bil. 

Gå ikke glip af dagens vigtigste nyheder – klik her.