Godt spørgsmål. Tak, Anders.

For at være helt ærlig, så er det mange ting på én gang: Lidt skræmmede, fordi der følger en anderledes form for ansvar med, når man skal forløse en vision af en founder, der har satset hele gården på, at projektet lykkes.

Til tider frustrerende fordi der er så mange ting, jeg selv skal sidde og bøvle med, som jeg plejer at kunne uddelegere. Men først og fremmest er det hamrende sjovt, fordi vi er i udfordrerrollen – og så skal der ikke skal tages så mange hensyn.

Vi skal bare ud over isen – hurtigt!

Gå ikke glip af dagens vigtigste nyheder – klik her.

Ugens overraskelse var da jeg… hørte, at den danske startup Gaest.com var blevet solgt til AirBnb. Det er en fantastisk nyhed og en kæmpe cadeau til holdet bag, som jeg kender som skarpe, ambitiøse og hårdtarbejdende mennesker. Må de bade i guld.

Jeg blev rigtig glad, da jeg i denne uge fandt ud af, at vores Net Promotor Score er på 83. Det er jeg hamrende stolt af og et synligt bevis på, at vi rammer rigtigt med vores tilgang til produktion af grafik. Jeg ved godt, at den sandsynligvis kommer til at falde til et mere menneskeligt niveau, når vi for alvor skruer op for blusset. Men lige nu giver det en fantastisk ro i maven, at det ikke kun os selv, der synes, at vi har gang i noget genialt ;-).

Branchens største udfordring, lige nu er… Det kan ikke undgå at blive generaliserende, men jeg tror, at den insourcing-bølge på især content creation og placering, vi ser begynde at rulle, er ét af flere symptomer på, at mange bureauer i bund og grund har misset ud på den digitale transformation. De dygtige brands overmatcher bureauerne, når det komme til at transformere fra tv-first og “spray and pray” til en datadrevet virkelighed, hvor der skal produceres 100 stykker content, videoer, grafikker etc. om dagen for at føde de mange og sultne digitale kanaler - og hvor alt konstant bliver målt, vejet og splittestet.

Der er der alt for mange bureauer, der ikke kan levere det, kunderne har brug for - i hvert fald ikke til den pris, kunderne er villige til at betale. 

Og det irriterer mig når… man ævler om, at full-service begrebet er ved at få en revival. Det kan godt være, at der er et svagt stigende antal kunder, der søger mod full-service, men hvis jeg skal være lidt hård, så tror jeg blot, at det er et udtryk for rådvildhed. Hvis du kigger på de brands, jeg bruger som eksempel herover, så er jeg ret overbevist om, at de synes full-service lugter af dyrt og middelmådighed på specialistkompetencer. 

Løsningerne må være at… droppe ideen om det altfavnende bureau med et hav af forskellige kompetencer på hylderne. Og så genopfinde, hvilken helt afgørende rolle et reklamebureau skal spille i fremtiden. Det er meget forsimplet, men som jeg ser det, så kommer de store management konsulenthuse oppefra og napper forretningsstrategi og digital transformation. Nedefra kommer virksomheder som vores, som kan levere højt specialiserede ydelser hurtigt og til en brøkdel af prisen ved hjælp af fx. procesforenkling og anvendelse af nye teknologier. Et sted der i midten er der brug for nogen, der kan agere som brand-arkitekter og formidle og forløse brandets sjæl og formål. 

Når jeg går på weekend, skal jeg… i Reduktivt (ny butik med naturvin i Aarhus) og købe noget funky naturvin, hjem og lave pizza til familien, og så nok falde i søvn til X Factor efter en vild uge.

Jeg sender fredagsstafetten videre til Tyge Vonsbæk, CEO Designit Aarhus med spørgsmålet: Jeg hørte en præsentation, hvor du sagde, at du vil gøre op med den traditionelle forretningsmodel for et bureau. Du siger, at det er ikke bæredygtigt at have en stor organisation med dyre og fast aflønnede kompetencer siddende, når bl.a. timeprisen stille og roligt eroderer. Det vil jeg gerne høre noget mere om.

Og så er der ugens optur:  Jeg faldt i et YouTube-hul med optagelser fra det britiske parlament. Især sekvenserne med John Bercow, der er Speaker of the House, hvor han belærer medlemmerne om, hvordan tingene skal foregå, er stor oratorisk kunst og vanvittigt underholdende. 

Ugens nedtur: Den flyver, jeg skulle med fra Billund mandag formiddag, blev aflyst på grund af tekniske problemer, og vi måtte vente over fire timer i Billund på, at de fik fløjet en ny ind. Måske nemesis for at flyve med Ryanair?