- Be My Eyes er et netværk af blinde og svagtseende, som får visuel assistance af seende frivillige via en live video-forbindelse mellem to smartphones. Det er globalt til rådighed og gratis for begge parter. Be My Eyes er baseret på tillid, både i de aktuelle opkald mellem to fremmede, internt i teamet og i vores partnerskaber rundt i verden - tillid er en fundamental driver i vores globale success. 

- Et resultat af høj tillid kan være, at der fra tid til anden sker mindre fejl - når de sker, undskylder vi, vi forbedrer fejlen og kommer videre med den lektie i bogen og dermed en generel forbedring. Fejlen kan også internt blive mødt med et stærkt og effektivt ord: “pyt.”

- Vi kommer langt med “undskyld” og “pyt”. Det vigtigste er, at vi leverer de bedst tænkelige løsninger for vores brugere og det kræver kreativitet med plads til fodfejl. 

- I Be My Eyes gør vi vores bedste for at bygge en forretning, som er drevet af purpose & profit - det kræver tillid at bygge forretningen op omkring et økosystem, hvor designsætningen fra starten har været: “Alle vinder kun, når ingen taber.”                  

- Medie-branchen kunne fra tid til anden gøre bedre brug af begge ord internt; “Undskyld” og “pyt” for at opbygge tilliden til at fortælle den historie, der ønskes kommunikeret. Det gælder dog i bredere forstand også i vores samfund på tværs af mange brancher. 

LÆS OGSÅ: HAAGERUP I STAFET: MANGE STOLER IKKE PÅ AT JOURNALISTER VED NOK

Ugens (positive) overraskelse var da jeg… skulle skrive denne klumme. 

Jeg blev rigtig glad, da jeg i denne uge fandt ud af, at…vi siden årsskiftet har øget vores community med yderligere 33.000 frivillige hjælpere og 2.400 blinde / svagtseende brugere. Alene baseret på organisk vækst drevet af relevant content. Vi bruger endnu ikke traditionel markedsføring som reklamer. 

Branchens største udfordring, lige nu er… attilgængelighedsteknologi (assistive technology) sjældent bliver inkluderet i designprocesser og negligeres ofte senere, hvilket besværliggør brugen af produkterne. Desuden er branchen fortsat præget af et mindset, hvor regeringer oftest skal støtte produkter og services med finansiel støtte. Vi forsøger ihærdigt at pionere denne økosystems-tankegang, hvor stakeholders gør gavn af bredere samarbejde og dermed bygger en mere langsigtet forretningsmodel. 

Og det irriterer mig når… der sås tvivl om intentionen bag vores forsøg på denne atypiske og Robin Hood-inspirerede forretningsmodel. Der kommer fra tid til anden spørgsmål, om ikke det bare er en indpakning og, at det er et sødt forsøg. 

Løsningerne må være at… lave en kommerciel succes, som lukker munden på de, der tvivlede. Vi fortsætter med at udleve visionen med en transparent kommunikation om emnet. Microsoft er Be My Eyes’s første B2B-kunde og flere store af samme kaliber følger i de kommende måneder. Se Specialized Help.

Når jeg går på weekend, skal jeg… tilbringe tid med familien med telefonen på lydløs. 

Jeg sender fredagsstafetten videre til…Anders Cederholm, Artboost.com med spørgsmålet: Hvordan kan tilliden til en branche genetableres, når spillereglerne synes at være hakket ind i granit?

Og så er der ugens optur: 

At Trump fortsat spænder ben for sig selv i samtlige af sine udtalelser. 

 Ugens nedtur: 

At jeg ikke fik indløst mine Fætter BR-samlemærker fra 90’erne.

LÆS OGSÅ: FORBRUGEREKSPERT I STAFET: HER ER DE VIGTIGSTE TRENDS I 2019