Hvordan er bæredygtige startups marketing anderledes end traditionel markedsføring?

Der er generelt andre betingelser for startups i forhold til markedsføring end i traditionelle virksomheder – om det er et bæredygtigt foretagende eller ej. Før jeg startede hos Matter som CMO, var jeg konsulent hos Kunde & Co. Der lærte jeg den ”rigtige”, traditionelle opskrift på, hvordan man bør gribe arbejdet med marketing an – både på et strategisk og eksekveringsmæssigt plan. Alt det, jeg havde lært i min tid hos Kunde & Co, blev et godt fundament, men det blev også udfordret, da jeg startede hos Matter.

Hos Matter skal jeg skabe resultater uden at have den tid, økonomi og det team af specialister, jeg har været vant til at trække på. Jeg vidste, da jeg sagde ja til rollen, at jeg havde den strategiske værktøjskasse i orden, men også at jeg skulle "uddanne mig selv" i mange af specialistområderne – som jeg kendte til – men ikke som sådan selv havde stået i spidsen for. 

Når man arbejder med marketing i en startup, skal man skabe awareness på samme tid, som man går taktisk til værks – for der skal skabes resultater hurtigt. Så her går jeg meget mere iterativt, hurtigt og eksperimenterende til værks end tidligere. Som startup handler det nemlig om at identificere mulige growth hacks og teste, hvad der skaber størst mulig vækst – hurtigst og for færrest midler. Det er ikke nogen nem disciplin, men det er til gengæld en spændende måde at arbejde på

Som startup i pensionssektoren i Danmark er der endnu flere hensyn at tage i forhold markedsføringen. Vi er en del af en helt ny type samarbejde mellem en startup og et pensionsselskab, og det har vores kunder ikke set før. Så for os handler det i høj grad om at skabe legitimitet og tillid i markedet samtidig med, at vi skal gøre danskere opmærksomme på vigtigheden i, hvad deres pension investeres i.  

Overordnet set er udfordringen at skabe resultater for færre ressourcer og på mindre tid. Men det er også en interessant måde at arbejde med marketing på, og efter min mening er der mange elementer, som de mere traditionelle marketing-setups kunne lade sig inspirere af. Man lærer meget hurtigt, ”hvad der virker” og vice versa. Det gør man ikke på samme måde i større virksomheder, hvor der ofte kastes mange penge og meget tid efter store kampagner og initiativer - uden med sikkerhed at vide, om det har den ønskede effekt i markedet.

Gå ikke glip af dagens vigtigste nyheder – klik her.

Ugens overraskelse var da jeg… fandt ud af, at vi hos Matter er sendt videre i finalen til årets Danish Design Awards! Over 200 virksomheder har indsendt deres løsninger, og vi er udvalgt som finalist i kategorien ’Outstanding Service’. Det er meget inspirerende at være en del af et hold, der tør sætte nye standarder for brugeroplevelse og udfordre en traditionel branche som pensionssektoren.

Jeg blev rigtig glad, da jeg i denne uge fandt ud af, at jeg... læste, juryen til Danish Design Awards’ forklaring på, hvorfor vi er blandt finalisterne: "Matter udviser en ekstraordinær forståelse af den tid, vi lever i. Vi oplever netop nu et skift i bevidstheden omkring bæredygtighed og pensionsfondes håndtering af vores midler. Denne løsning sikrer kunderne fuld transparens omkring investeringer, omkostninger og sågar den mængde af CO2, som investeringerne nedbringer. Kunderne bliver med andre ord klædt på til selv at træffe kvalificerede valg omkring deres pension".

Branchens største udfordring, lige nu er… at, pensionsselskaberne stadig sætter så lave standarder for deres indsats på området for bæredygtighed. Derinvesteres stadig mange milliarder i eksempelvis kul, olie og gas, og pensionsselskabernes planer for udfasning af skadelige investeringer er stadig uambitiøse. Det bekymrer mig. 

Og det irriterer mig når… jeg ser, at det stadig er så uigennemsigtigt for danskere, hvad deres pension investeres i. Hos Matter er vi med til at gøre op med den mangel på transparens i pensionssektoren, fordi vi mener, at danskere har et krav på at vide, hvad deres pensionsopsparing investeres i – det er trods alt deres penge!

Løsningerne må være at… gøre som os. Hos Matter har vi bevist, at det kan lade sig gøre at sætte højere kriterier for bæredygtighed samtidig med, at kunderne får en helt anden oplevelse med deres pension. De får fuld transparens over deres investeringer og impact.  

Når jeg går på weekend, skal jeg… til Nordic Invest Camp med min kollega Pia, der er Lead Frontend Developer hos Matter. Vi sparer meget om investering rent privat, og jeg glæder mig til, at vi skal nørde sammen en hel dag. Jeg ser særligt frem til at høre paneldebatten om bæredygtige investeringer!  

Jeg sender fredagsstafetten videre til Helene Aagaard, der er co-founder hos GoGetty. Helene og jeg har ofte drøftet diversitet og ligestilling, så jeg sender dette spørgsmål videre: ”Diversitet og inklusion bliver vigtigere og vigtigere parametre i rekrutterings- og fastholdelsesarbejdet. Men hvordan bruger man det som et aktiv i ens employer branding?”

Og så er der ugens optur: At vi i sidste uge havde over 100 gæster til vores event: ”Få en Klimavenlig Privatøkonomi”. Flere og flere danskere er rigtig engagerede i at leve mere bæredygtigt og gøre en forskel – det er fedt at se, at så mange viser interesse for, hvordan deres penge kan bidrage til at skabe grøn omstilling!

Ugens nedtur: At pensionssektoren er en snørklet branche at være start-up i. 

Gå ikke glip af dagens vigtigste nyheder – klik her.