Klumme: Vi er i en verden i konstant bevægelse. Fra den gamle købmandsforretning med høflig, personlig service til discount med selvbetjening, og så lidt retur igen med internetsupermarkedernes levering direkte til døren. Måske er discountkonceptet blot en lille afvigelse i det store billede? 

Der er i hvert fald slående ligheder mellem den gamle købmandsforretning, der sendte buddet af sted med varer til fru Hansen, og internetsupermarkedernes vareudbringning.

Det sker blot i en 2019-kontekst med de muligheder, digitaliseringen og internettet giver for at drive forretning på en ny måde, men med det samme perspektiv - nemlig at tilbyde os kunder en service, vi køber ind i og gerne betaler for, da den letter vores hverdag.

LÆS OGSÅ: HVORFOR ER DET DY NYE KUNDER DER BLIVER TILGODESET?

Lær af detailhandlen

Andre brancher kan lære meget af detailhandlen. For hvad gør man, når man ikke har noget på hylderne, der i kundernes øjne gør virksomheden unik? Hvordan differentierer man sin forretning fra konkurrenternes? Pris eller service?

Detailhandlen, og supermarkederne i særdeleshed, har lært det på den hårde måde. Priskrig koster, og ikke alle kan eller vil være med på den galej. Derfor ser vi de mange servicetiltag med online shopping, kundeklubber, direkte levering til døren osv., osv. 

Marketing skal tage teten

Som marketingansvarlig bør man konstant reflektere over, hvad der kan gøre ens virksomhed unik. Marketing skal tage teten og identificere de muligheder, der ligger ud over virksomhedens egen lille andedam. Vi skal tænke innovativt og ikke blot gå op i marketingstrategier og look & feel. Stil dig selv spørgsmålet: Hvad kan min virksomhed tilbyde, som tilfører vores kunder ekstra værdi og gør dem mere loyale. 

Når nu priserne er transparente, ydelserne koster det samme, og kunderne oplever de samme digitale muligheder i jeres marked, hvad skal der så til for, at de vælger netop jer? Hvornår skal du arbejde med ydelser, der tilbyder kunderne mere end dit egentlige produkt, og hvordan kan du måle, om det tilfører din virksomhed værdi? Det bør være den marketingansvarliges allervigtigste opgave at besvare disse spørgsmål.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER - KLIK HER.

Kig ud over din egen branche

En af de meget store udfordringer er, hvordan man kommer helt ud over det, der er direkte i familie med virksomhedens produkt. Hvor man via en innovativ tilgang tilfører virksomheden et helt nyt forretningsområde, der gør, at man igen kan få et forspring til konkurrenterne. 

Letter du dine kunders hverdag med en ydelse eller service til en langt lavere pris, end de ellers skal betale andet steds, og hvor du ikke behøver gå på kompromis med din kerneydelse. 

Måske er løsningen at se, hvad andre brancher tilbyder, som har en værdi for kunden, og som du kan tænke ind i jeres kontekst. Eller måske skal du se på, hvordan dine kunder kan spare tid og ressourcer i et samarbejde med netop din virksomhed ved at tænke ud over din egen branche. 

I gamle dage lukkede bageren klokken 10. Da havde alle spist deres morgenmad og købt kagerne til eftermiddagskaffen. I dag lukker en bager med respekt for sin forretning tidligst klokken 18, for kunderne køber brød og kager dagen lang, og huslejen er betalt for hele døgnet. 

Måske skal den lokale bager begynde at tænke i take-away koncepter, der rækker ind i aftenmåltiderne. Hvorfor ikke agere pizzeria eller anden form for madleverandør, der kan kombineres med ekspertisen inden for bagerhåndværket. Lagkagehuset har vist en del af vejen.

Jeg glæder mig i alle tilfælde til at følge udviklingen i den kommende tid, hvor jeg er sikker på, at mange nye initiativer og ny innovation vil se dagens lys – inden for brancher hvor du ikke lige havde set det komme. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER - KLIK HER.