KLUMME: Jeg er lige kommet hjem fra verdens største retailmesse i Tyskland. En hel uge hvor alt, hvad der kan krybe og gå inden for detail sætter hinanden stævne. En hel messe stort set støvsuget for klimasnak, bæredygtighed og verdensmål.

Ikke en eneste klimanål så jeg, mens jeg var der.

Det var en stor overraskelse at opleve, at så mange virksomheder kan investere så mange penge i en messe uden at kommunikere værdier - eller at det fylder så lidt. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Personligt tror jeg meget på værdibaseret markedsføring. Vores værdier spiller en meget større rolle i de valg, vi træffer i hverdagen, end socioøkonomiske faktorer som alder og bopæl. I dag kan man sagtens støde på unge i sneakers til 3.000 kroner og en t-shirt til en tyver fra Røde Kors. 

Der er på få år sket en ændring i de klassiske mønstre, og mange flere er i dag meget værdiladede, når de køber ind. Det gælder både for dem, der bevidst går efter de FSC-mærkede træstole til spisebordet, og dem der helt bevidst fravælger dem og bare vil have de billigste private label-stole, de kan finde i Bilka.

Plat på bæredygtighed

Det skal marketing selvfølgelig handle på, men det skal gøres med solid grund under fødderne. Når du kommunikerer værdier og holdninger, skal de underbygges og bevisføres. At slå plat på bæredygtighed klinger hult og er dømt til at give bagslag, for det taler jo ned til kunderne. Hvorfor falder så mange virksomheder så i fælden? 

Jeg forstår godt mekanismerne bag. Man føler sig presset af bæredygtighedsagendaen, er bange for at blive overhalet af konkurrenterne, og så skynder man sig at opfinde tiltag, der rimer på bæredygtighed. Måske er det ledelsen, der presser på. Måske er det marketing selv, der fører taktstokken.

Ingen af delene er optimal.

”Bæredygtighed” er ikke en marketingopgave. Det er en strategi, og virksomheden skal beslutte sig for, hvor meget man vil investere i den. Marketing skal bestemt være med og har en stor rolle i at få budskaber til at leve - samt at organisationen tænker i værdier. Det er som altid marketings opgave at kende markedet og nuværende samt potentielle kunder. 

Men måske skal netop din virksomhed ikke gå ”all-in” på bæredygtighed? Måske skal I tage rejsen i de steps, der giver mening for jeres kunder - i det tempo de er villige til at betale for og købe ind i. 

Jeg tror selv på at tilbyde kunderne alternative valg til det kendte. På den måde kan man udvikle forretningen samtidig med, at den nuværende ikke tabes på gulvet.  Det allervigtigste er, at marketing forholder sig aktivt til, hvad der vælges til og fra. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.