KLUMME: "Shipped from Amazon Warehouse in US, Free from Virus." Sådan lød en annonce på Amazon for en gul legetøjslastbil forleden. Priserne på masker i Harald Nyborg stiger (og falder), og flybilletter har aldrig været billigere. 

Covid-19 fylder alt i medierne lige nu, og det har også sat sit aftryk på det internationale annoncemarked. 

Amazon melder en nedgang på seks procent blandt mindre annoncører, som er bange for at løbe tør for produkter, som bliver produceret i Kina. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Herhjemme ser vi SAS og Ryanair aflyse rejser til Italien, da efterspørgslen er dalende. Norwegian annoncerer for fuldt tryk for at få belægningsprocenten op igen. På bekostning af dækningsbidraget. 

Det er nu, man skal bestille sommerferien - og rejseforsikringen.  

Især events bliver sværere at markedsføre i den nære fremtid. Facebooks F8 & Mobile World Congress i Barcelona er aflyst. Vi står overfor et UEFA Euro 2020 i København i juni og et OL i Japan, som begge er massivt sponsorerede og mange lokale handlende forventer at drive ekstra forretning på de mange besøgende. 

Mon ikke Tivoli og Visitdenmark kan mærke fraværet af de asiatiske turister allerede? 

Biograferne kan også være i farezonen, hvis udviklingen fortsætter, da mere indhold vil blive konsumeret derhjemme i trygge rammer. 

Men hvad sker der, hvis man er tvunget i karantæne inden døre og altså ikke kan besøge sine foretrukne fysiske butikker? Man går online!

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Forbrugerne går nye veje

Vi ser allerede i Kina, hvor online fødevaresalg hos Carrefour i Kina er steget med 600 procent, og butikkerne tømmes for ris og dåsemad. 

Set med et bureaus perspektiv, så er den største udfordring ved dette scenario, at folks adfærd ændrer sig i en krisesituation, og man derfor udviser en anderledes og mindre ”predictable” adfærd, som algoritmerne har sværere ved at opfange og efterrationalisere - og dermed målrette.  

Det er benzin på bålet, at alle medier spinder guld på, hvem der kan lave flest ”breaking” på Covid-19 - med læsertal følger annoncesalg. 

Men konteksten og tonen bliver anderledes, og annonceindhold bør tilpasses den nye og mere alvorlige tone nettet lagt for dagen, da det påvirker humøret og købelysten for forbrugerne. 

Hvis udgangspunktet er frygt og usikkerhed, reagerer mennesker defensivt og er mere drevet af overlevelsesinstinktet. 

Dette kan godt drive mere lyst til at købe masker eller dåsemad - eller impulskøb (livet er kort).  

Som eksempel lavede Facebook for nogle år tilbage et forsøg, hvor de analyserede brugernes statusopdateringer efter at være eksponeret for en dårlig nyhed versus en god nyhed. Opdateringerne blev derefter præget af kontekstens bias. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Mindre effektive mobil-annoncer

Der er stor sandsynlighed for, at de mobile annoncer måske ikke vil performe lige så godt, som de plejer, da mobilen i høj grad er enablet af besøg i de fysiske butikker. 

Vores egne studier viser, at 61 procent af de kunder, som kommer ind i en fysisk butik, har researchet på mobilen først. 

Tallet for de forbrugere, der samler inspiration i butikken og køber på mobilen, er helt nede på to procent. Så den fysiske butik spiller en kæmpe rolle for vores eCommerce-økosystem. 

”Vi har kun set toppen af isbjerget”

Mange af vores varer, som vi bestiller igennem danske webshops er produceret i epicentret af supply chains, Kina, så det fremtidige udbud af varer vil være definerende for, om der kan bruges penge på reklamer.

Så eftervirkningerne breder sig også til det danske annoncemarked, og vi har kun set toppen af isbjerget. 

Marketingbudgetterne er en god indikator for, om en virksomhed trives. Hvis den globale efterspørgsel dæmpes, skal der fokuseres på omkostninger, og det medfører afskedigelser og mindre marketing. 

Konklusionen? Hvis vi stod på nippet til en ny recession før Covid19, vil det være svært at forestille sig en økonomi, der retter sig igen efter dette. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.