KLUMME: For nylig deltog jeg i et middagsarrangement med overskriften ”Solving the Silo Crisis”, med deltagelse af ledelsen fra flere af de største danske virksomheder, og ikke overraskende er det de samme ting, som er svære på tværs af brancher, uanset om man arbejder med for eksempel industri, finans eller detailhandel.

For hvordan udnytter vi den viden, vi har liggende spredt i forskellige afdelinger og systemer, til at forberede vores forretning på det pres og ændrede vilkår forbrugere, konkurrenter og teknologi langsomt, men sikkert, lægger på os?

Før jeg dykker ned i udfordringerne, så lad mig lige trække de overordnet linjer op for hvad jeg mener med "succesfuld digital forretningstransformation", og hvorfor det er så vigtigt for os alle sammen på tværs af brancher og funktioner.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

50 procent udskiftet om 10 år

Grundlæggende handler det om at sikre, at man fortsat har en virksomhed at drive om fem til 10 år. En nylig rapport konkluderer, at mindst halvdelen af S&P 500-indekset (altså USAs version af vores C20-indeks), er udskiftet om bare 10 år.

Der er ingen grund til at tro, at det skulle stå meget anderledes til herhjemme. Ingen, uanset størrelse og position, kan i dag med rimelighed forvente at deres nuværende forretningsplan er levedygtig i 2029.

Lad mig tænke højt om et konkret eksempel, bilbranchen, og de konsekvenser selvkørende biler får for økosystemer omkring transport. Teslas autopilot reagerer allerede i mange tilfælde bedre og hurtigere end et menneske (prøv selv at søge på ”Tesla avoiding accidents” på Youtube), så fremtiden byder formentlig på færre trafikuheld - og det er jo fantastisk!

Men for forsikringsselskaber vil det betyde fald i omsætningen, ligesom det får indflydelse på automekanikere, som får færre buler at udbedre - hvad skal de så lave? Og langt de fleste organer til organtransplantation kommer fra mennesker involveret i en trafikulykke, så hvor får vi et nyt hjerte fra i fremtiden?

Giv slip på siloen og omfavn dine brugerrejser

Ovenstående er måske forholdsvist banalt, og nu arbejder vi jo ikke alle sammen indenfor transport, forsikring eller sundhed. Men teknologi giver os nye muligheder i de fleste brancher, og det vil føre både til ændringer vi kan forudse, og nogle vi ikke en gang kan forestille os. Derfor er det afgørende, at din organisation er parat til at følge med markedet, mennesket og teknologien. 

Det er åbenbart, at enhver funktion i en virksomhed har forskelige systemer og processer til at understøtte arbejdet, og de er typisk opbygget gennem mange år for at optimere effektivitet og udbytte. Det nye paradigme, som er nødvendigt for at kunne omstille sig hurtigt (nok), hvis og når markedet ændrer sig, er at arbejde på tværs af, eller helt fjerne, de møjsommeligt opbyggede siloer.

Og det er ikke kun et nødvendigt onde, det rummer tværtimod store muligheder. Tænk hvis produktionen, på baggrund af data fra marketingaktiviteter, kunne justere, hvad der blev produceret, hvor meget, og hvornår? Eller hvis priserne i salgsafdelingen kunne optimeres på baggrund af aktiviteter på sociale medier og nuværende lagerkapacitet? 

For at det kan ske, er funktionerne nødt til at smelte sammen til agile teams, der tager ansvar for den fulde brugerrejse. Så længe vi fastholder at give ansvaret for det enkelte produkt, kanal eller kundekontakt til en afdeling eller funktion, misser vi muligheden for at innovere, det gør transformationen træg, og vi får ikke sammen stillet krav til alle de systemer, virksomhedens forretning bygger på.

Og det er præcis dér guldet ligger. Kan man for eksempel forestille sig, at Amazon var blevet en lige så stor økonomisk succes, hvis ikke selskabet havde organiseret sig agilt og formået at transformere sig selv igen og igen, i en kærlig omfavnelse af de muligheder teknologi giver? Det startede trods alt som en mere eller mindre almindelig boghandel, og i dag står selskabet klar til at overtage verden.

Hvor begynder vi?

De enkelte virksomheder er jo vanvittigt dygtige på deres nuværende produkt, som de har brugt mange år på at optimere, og har fin-tunet hele organisationen til at understøtte. Men de har straks sværere ved at træffe beslutninger baseret på en fremtid ingen kender, og det er fordi det svært. Jo større virksomhed, des større udfordring. Så hvor starter man?

Efter samtalen rundt om bordet til den middag, jeg nævnte i indledningen, så er svarene mange og kvalificerede. Ingen sidder på hænderne. Men der er samtidig ikke mange, der har gjort nok eller er på vej til at gøre det – den erkendelse var også gennemgående.

Alle var dog enige om, at organisationens forandringsvillighed, dens evne til at reagere hurtigt og træffe beslutninger, er de vigtigste parametre for fremtidens succes.

Konklusionen fra aftenen var, at man må fravriste siloerne deres stramme greb om data og forretningsviden, og samle organisationen om et tværfagligt og fælles ansvar for at skabe smidige og personaliserede brugerrejser til gavn for både kunder, bundlinje og salg. 

På den måde er virksomhedens investering flyttet fra et sats på en uforudsigelig fremtid, til at geare forretningen, så den roligt kan flytte sig med udfordringen - uanset hvor den kommer fra. Gør man det, forbedrer man sine chancer betydeligt for at være i den rigtige del statistikkens 50 procent om 10 år. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.