KLUMME: Måneden før og efter årsskiftet er højsæson for trendforudsigelser, "next big thing"-analyser og beslægtet krystalkuglekiggeri. 

At vi oven i købet lige har taget hul på et nyt årti har kun gjort spålysten endnu større. En universelt ens og forudsigelig fremtid venter tilsyneladende mere utålmodigt på, at marketingfolket får sat i gear. Digitalt fremad selvfølgelig. Og data ska’ vi ha’.  

Tastaturfingrene danser lystigt på copy-paste. Der er mange mere eller mindre enslydende gentagelser og variationer over samme temaer. Som jo ikke er forkerte. Det er bare ligesom, der går lidt for meget Groundhog Day i den, når man pløjer sig igennem de samme forudsigelser for femte gang på en dag i indbakken.   

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

For tja ... det er jo højst sandsynligt, at der bliver mere og mere videomarketing, streaming, podcasting, social listening-segmentering OG flere og flere chatbots, voice searches, AI-genererede individualiserede kunderejser, micro influencere-halløj og nye snedige formater, der kan liste direkte salg igennem via de store socialplatforme og give et fee til ejerne. 

Heldigvis er der undtagelser

En af de trendrapporter, jeg har set frem til og læst med stor fornøjelse, siden jeg opdagede den for et par år siden, udgives af design- og innovationsbureauet Fjord, stiftet i London lige efter årtusindeskiftet, i dag ejet af Accenture Interactive og med kontorer i 30+ byer, inklusiv Copenhagen.

Årets udgivelse skuffer ikke. Den overordnede pointe, fjordfolket udpeger som Mega-trend 2020, har overskriften ”Realigning the fundamentals”.

Denne omgruppering af de grundliggende værdier handler om, at forbrugere, regeringer, samfundsbærende institutioner, aktionærer og CEO’er (i hvert fald nogen, og stadig flere, af dem) er begyndt at udfordre de fundamentale sandheder, som vækst, profit, værdiskabelse og forbrug hidtil har lænet sig op ad.

Og dermed overhaler Fjord sin egen 2019 Mega-trend, ”The search for value” indenom. Du blinkede, og så var det ikke længere nok bare at udvikle et meningsfuldt purpose, som pejlepunkt for brand og markedsføring. Uanset hvor ærligt det var ment. 

But why?

Fordi det, i løbet af bare et år, er blevet så meget mere tydeligt, at hvis ikke nogen sætter sig i rundkreds eller firkant (dresscode: Alt fra hjemmefarvet økologisk bomuld til ultra dyre jakkesæt og silkeslips) og insisterer på, at rokke ved sandheden om, at vækst kun er penge og målet kun forbrug, så fortsætter vi i ydersporet på den digitale motortrafikvej.

Dér hvor teknologi, tech-giganter og data som valuta, er det eneste, som driver og definerer udviklingen.

Undergang eller nye muligheder

Lyder det som Dommedag Nu? Behøver det ikke at være. Men det kræver mod og handling, hvis det skal gå anderledes. 

Fjord beskriver (frit oversat) 2020 og frem som ”en enestående chance for at innovere forretningsmodeller, tjenester og produkter med nye definitioner af vedtagne værdi som omdrejningspunkt”.

Og så folder rapporten ellers perspektiver, fingerpeg, status og sandsynlige retninger ud i en række veloplagte og præcise afsnit med overskrifter som ”Many faces of growth”, ”Money changers”, ”Walking barcodes”, ”Liquid people” og ”Digital doubles”.

Så hermed anbefalet på det luneste: Hent og læs Fjord Trends 2020

Og tillad da lige dig selv den lille klimapolitisk ukorrekte luksus at printe rapporten ud på lidt lækkert papir. Det er ikke bare interessant og relativt original læsning - men desuden et sprælsk og gennemarbejdet stykke design.

Du kan også hente Fjord-rapporten som 28 siders SlideShare.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.