KLUMME: Det er tid til at få inspiration fra farfar. Og hvorfor farfar? 

Farfar sætter fut i fejemøget, er glemsom, men han ender alligevel med at få succes, og det kan vi lære af. Farfar er hovedpersonen i en bog af Cato Thau-Jensen fra forlaget Alinea, der står bag sofaskolen.dk. 

Vi har brug for marketing, reklame og kommunikation. I den aktuelle situation med Covid-19 mere end nogensinde før. De normale markedsmekanismer er sat ud af spil. Vi skal tænke og handle anderledes for mere af det samme bringer os ikke derhen, hvor vi skal og ikke har været før. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Ingredienserne er marketing, reklame og kommunikation vendt på hovedet og brugt til at skabe nyt. 

Marketing kan hjælpe os med at skabe det nye. Reklame kan via kreativitet bruges til at finde veje, vi endnu ikke har gået. Hjælpe os med at vende tingene på hovedet og plante nye frø. 

Frø der skaber drømme og får noget nyt til at vokse frem i vores bevidsthed. 

Kommunikation kan styrke samskabelsen, vække vores følelser via historier. Rigtige historier, ikke luftkasteller eller salgsgas, men sådan nogen fortællinger, vi kan mærke og leve os ind i. 

Når salget går i stå, stopper produktionen og likviditeten trues. Ja, fortællingen dør. Og så reagerer vi som virksomhed, som vi plejer. Vi skærer ind til benet, træder på bremsen og nogen kaster håndklædet i ringen. Måske ringer vi til en ven eller køber en vokal i håbet om at det hjælper. 

Lad os stoppe med automatisk at gøre det vi plejer. Lad os blive inspireret af farfar og øve os på at være lidt mere glemsomme. Vi skal ikke bare køre på cruise-control og fortsætte med at træde den sti, som vi er på, for den vil ikke føre os derhen, hvor vi skal, hvis vi også efter Covid19 skal have en berettigelse. 

Lad os viske tavlen ren og se, hvad vi så kan skabe ved at bruge værktøjskassen på en ny måde. 

Hvordan gør vi? 

Covid-19 katapulterer os lige derhen, hvor vi bliver nødt til at besvare følgende 3 spørgsmål:

  • Hvordan bidrager vi til at gøre ”verden” til et bedre sted (purpose)?
  • Hvem skal vi være noget for? Kan vi være noget for nogle andre end vi plejer?
  • Hvordan går vi til markedet, når plejer ikke længere giver license- to-operate? 

For at finde svarene skal vi igangsætte nye aktiviteter på nye måder, og det fordrer, at vi kigger andre steder hen end, hvor vi plejer. 

Vi kan godt - det kræver blot, at vi finder modet frem og skaber den slags innovation, som kommer af, at vi gør det sammen med mennesker, som skal bruge det nye, vi kommer med. Det kommer ikke i første forsøg. Vi bliver nødt til at forsøge os frem og lave fejl. Kunsten bliver at se værdien i de små skridts strategi og turde fokusere mere på spørgsmålene end svarene. 

Her er nogle eksempler på virksomheder, der har vendt en situation med COVID-19 ikke blot til egen fordel, men i den grad til andres fordel. 

Profilrejser har gjort det lettere for os alle sammen at bestille sommerferie, når de går ud og tilbyder afbestilling 14 dage før. Profilrejser agerer i den nye rolle både som rejsearrangør og forsikringsselskab, og skaber gode muligheder for at få flere bookinger ind nu, som nok ikke ville være kommet. 

Alinea har skabt en live, virtuel undervisningsplatform - sofaskolen.dk - og sørger for, at alle vi forældre får lidt lettere ved at udfylde rollen som undervisere helt gratis. Alinea bliver pludselig både forlag og virtuel skole. Og ikke uvæsentligt får de vist, hvad de kan for deres faste målgruppe, som er kommuner og skoler. 

Ogilvy har delt en guide til, hvordan vi kan arbejde hjemmefra effektivt i intervaller og samtidig bevare holdånden og samskabelsen i virksomheden - ja selv fredagsbaren. Her hjælper Ogilvy virksomheder og deres ansatte free-of-charge gennem deres medarbejdere og deres kreativitet. 

Louis Vuitton har valgt at omstille selskabets deres produktion til at kunne producere håndsprit og dermed hjælpe sundhedsvæsen og borgere i en svær situation. 

Fællesnævneren for disse virksomheder er, at de har noget på hjerte, og de agerer. De har eksekveret på en hensigt med det formål at hjælpe andre uden, at det nødvendigvis tilfører dem noget på deres konkrete bundlinje. 

Profilrejser kan for eksempel ikke vide om folk bestiller og afbestiller 14 dage senere, så deres likviditet er ikke nødvendigvis sikret. De løber en økonomisk risiko, og det gør de, fordi det er det rigtige at gøre. Sagen er vigtigere end profitten. 

Alinea har ingen garanti for at deres initiativ og investering i Sofaskolen giver afkast, men de har fået masser af positiv omtale og en sjælden mulighed for at give hele landets forældre og elever ”prøveadgang” - en mulighed som de normalt ikke ville have fået. 

Den gode gerning bærer den gode historie i sig. Historien som vi alle gerne vil relatere os til nemlig at være forskellen, der gør forskellen. 

Vi har brug for nytænkning og flere eksperimenter, og så har vi brug for marketing, reklame og kommunikation, så vi kan drømme, tro og genopstå.

Hvem ved, måske kan vi sammen gøre en forskel? 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.