KLUMME: Det var en stor nyhed med potentielt enorme konsekvenser, Google kom med 15. januar. Når amerikanske brugere nu søger efter produkter som tøj eller sko på mobilen, dukker der en ny sektion op, "Popular Products." Her kan brugeren browse produkter og søge yderligere ud fra eksempelvis pris, mærke eller anmeldelser.

Det lyder måske ikke så usædvanligt, men det nye er, at disse produkter vises i forhold til de organiske søgeresultater. Google har indtil nu haft en klar adskillelse mellem søgemaskinens produkt - de organiske søgeresultater - og annoncer, som har været placeret over eller til højre for søgeresultaterne.

Modellen minder om medier som for eksempel aviser, der skelner skarpt mellem produkt (artikler) og annoncer. I Googles tilfælde betød det, at annoncer skulle købes gennem Google Ads samt Shopping, og annoncens placering havde ikke noget med de organiske søgeresultater at gøre.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Men sådan er det altså ikke længere. Google har overskredet grænsen mellem betalt og organisk og vil, hvis denne test lykkedes, kommercialiseret den organiske del af forretningen. Det er stort.

Amazon bider Google i haserne

Hvorfor går Google til værks på denne måde? Fordi søgemaskinen vil have fingrene i den mest værdifulde art på internettet, shopping-folket. De søger ikke kun efter opskrifter eller det sidste nye om Kim Kardashian; de er ude efter et produkt med en intention om at købe.

Og deres data er specielt meget værd, fordi de ikke kun handler om søgekriterier, men også hvad brugeren i sidste ende køber. Derfor har Google i årevis oprustet på shopping-fronten, for eksempel med My Business, som jeg har fortalt om i en tidligere klumme samt en nydesignet shopping-platform i 2019.

Men det begynder at haste for Google, og det er måske årsagen til det drastiske skridt at overskride grænsen mellem annoncer og organiske søgeresultater. Der er nemlig også andre, der godt kunne tænke sig at blive omdrejningspunkt for handel på nettet, som Amazon, og de bider Google i haserne.

Når amerikanske og tyske forbrugere i dag foretager produktsøgninger, vælger over halvdelen at starte på Amazon og droppe mellemmanden, der er Google.

Uklarhed for annoncører

Et endnu vigtigere spørgsmål er imidlertid, hvad det betyder for e-handel og detailvirksomheder i Danmark, når Googles feature når disse breddegrader?

I første omgang uklarhed. Man skal til at tænke nyt, både hvad angår organiske søgeresultater og annoncer. De to tilgange bliver nu blandet sammen, og annoncører skal finde ud af, hvordan de bedst muligt får præsenteret deres produkter og virksomhed.

En placering i søgeresultaterne opnås lige nu gennem søgemaskineoptimering (SEO), men nu skal man altså også tage højde for nye datainput med produkter til salg. Og man skal finde ud af, hvad det betyder for de regulære annoncers effektivitet - skal man satse mere på SEO i fremtiden?

Jeg har ikke (alle) svarene, hvilket man heller ikke har i USA, da Google bemærkelsesværdige udmelding som sagt er mindre end to uger gammel.

Bringer fysiske butikker online

Sikkert er i hvert fald, at Googles offensiv vil medføre væsentlige ændringer for danske detailhandel generelt - og ikke kun webshops. Søgegiganten stopper nemlig ikke her. Omtrent samtidig med ovenstående udmelding kunne Google også fortælle, at man har købt den irske startup Pointy for 163 millioner dollar. Det er rigtig mange penge, når man tænker på, at Pointy indtil da kun havde opnået finansiering for under 20 millioner dollar.

Pointy har udviklet en tilsyneladende unik metode til at gøre fysiske butikkers lagerbeholdning tilgængelig online. Det har været en teknologisk udfordring i årevis, og mange har forsøgt at udvikle en sådan løsning uden held.

Nu synes Pointy altså at have knækket koden, og implikationerne er - endnu en gang - enorme. Når du søger efter produkt på mobilen, vil Google ikke kun fortælle dig om de bedste tilbud online, men også i nærheden af, hvor du befinder dig, og hvor mange der er på lager. Det er noget, Amazon ikke kan, og derfor vil Google naturligvis satse stort på denne funktion.

For danske detailvirksomheder er det generelt en god nyhed. Det vil nu blive nemmere at kombinere offline og online, som så mange har forsøgt uden held, og for butikker, der ikke har nogen webshop, betyder det, at de nu ikke desto mindre kan dukke op i en Google-søgning hos købelysten kunde i nærheden.

Vær beredt

Mere grundlæggende bør læren fra Googles udmelding være, at forandringer kommer hurtigt og hårdtslående.

Danske virksomheder skal være indrettet på at absorbere og tilpasse sig sådanne forandringer, hurtigere end måske først antaget. Det er ikke længere et spørgsmål om, hvad virksomheden handler med, men hvad virksomheden er som organisation og enhed.

Grundfos' CEO Mads Nipper udtrykker det meget rammende i Niels Lundes interview-række “Topchefernes strategi med Niels Lunde” 26. marts 2019:

I dag er virksomhedens "why" ikke statisk, som ellers beskrevet og argumenteret for, det er i konstant bevægelse, og det skubber selvfølgelig til strategien.

Hvorfor den ændring, som Google kommer med her, skubber til helt fundamentale online, strategiske greb, både i offline retail, men i den grad også i online retail. Så vær beredt. For slår det her igennem, så kommer det til at ændre din tilstedeværelse på Google mærkbart og konsekvent.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.