KLUMME: Hvad ville du vælge, hvis du skulle udtrykke danske virksomheders udfordringer med ét ord?

Mit vil være... Hastighed.

”I de sidste to år er tingene gået hurtigere end de forgangne 10 år,” fortalte en direktør mig for nylig, da vi mødtes til en sludder om 2020, og hvor de var på vej hen digitalt. Hans udsagn passer meget godt med, hvad jeg ellers hører, læser og selv oplever.

Og det er ikke kun indtryk, men et faktum, eksponentiel vækst. Siden 1960'er har den teknologiske udvikling bevæget sig eksponentielt udtrykt i den berømte Moores lov: En computerprocessor vil fordoble sin kapacitet hvert andet år.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Det ligger dybt i os

Det er en udfordring af dimensioner, da det er vanskeligt strategisk og ledelsesmæssigt at forholde sig til så store hastigheder. Hvordan skal virksomheden planlægge og agere, når tidshorisonterne bliver stadig kortere?

Nye udfordringer kræver nye tanker, og jeg er stødt på nogle gode bud i bogen ”Dreams & Details” af Jim Hagemann Snabe og Mikael Trolle. Her fortæller de blandt andet, at holdbarheden for store globale virksomheder er faldet med hele 70 procent, fra 60 til 18 år.

Disse virksomheder har ikke forstået eller applikeret Sigmoid-kurven, argumenterer Hagemann og Trolle. Selv om Solnedgangskurven, som den også kaldes, bruges til at illustrere benhård business, er den filosofisk i sit budskab: Intet varer evigt.

Derfor skal virksomheden konstant være på udkig efter nye succeser, længe inden den nuværende er forduftet. Det er nemmere sagt end gjort, fordi det ligger dybt i os mennesker at holde fast i noget, der umiddelbart synes godt, rigtigt og noget, der virker. Det er et dilemma, en konflikt, mange virksomheder havner i, når de prøver at håndtere bølger af forandring. Hvilket bliver accenturet i disse år, med det digitale som en allestedsnærværende mulighed, ofte formuleret som en trussel.

Dette - efter min mening - centrale dilemma optræder også under andre navne. Jeg har skrevet bogen ”Kvantespring,” der udkommer på Gads Forlag i december, sammen med min ”partner in crime” Rasmus Frølund, hvor vi blandt andet beskæftiger os med ”The Knowing-Doing Gap.” Om den ekstremt svære øvelse det er at konvertere viden til handling. Det er ikke kun ledelsen, der skal overbevise sig selv, det er det hele. Kulturen, historien, menneskerne, livet.

De misforstod kerneydelsen

Det er derfor, vi har set virksomheder i verdensklasse gå ned med flaget på kort tid, fordi de hang fast i en forældet selvforståelse. Tag for eksempel Kodak som eksempel. Kodak er blevet eksemplet på, hvor galt det egentlig kan gå, hvis virksomheder fejllæser sin kerneydelse og dermed eksistensberettigelse.

I 1997 nåede Kodak højeste aktiekurs nogensinde.15 år senere gik virksomheden, der have opfundet digitalkameraet, konkurs. Kodak var blevet hængende på den gamle kurve i stedet for at blive det nye Instagram. Men det kunne være gået anderledes.

”Dreams & Details” forklarer, hvordan Kodak formentlig så sig selv som ekspert i processen fra optagelse til fremkaldelse produktion af fysisk billede. I virkeligheden var kerneydelsen imidlertid at lagre lys på et medie. Det er stadig kernen i digital fotografi, det er kun mediet, der ændrer sig. Hvis Kodak havde gjort den erkendelse, og omsat den, var historien måske blevet en helt anden.

Tre gange mere indtjening med e-handel

Grundlæggende handler det derfor om timing, det vil sige vurdering af hastighed, og en grundlæggende forståelse for, hvor dit marked skifter retning. Da det analoge fotomarked var på sit højeste med en samlet indtjening på to milliarder dollar. Blot 10 år senere var den 80 procent mindre, mens indtjeningen på det digitale marked var vokset til knap fire milliarder, altså en fordobling af det gamle marked.

Havde Kodak skiftet kurve i tide, ville man ikke kun have overlevet, men vokset markant.

Lige nu står mange danske detailvirksomheder i en situation, hvor hastigheden stiger, og nye vækstmarkeder har vist sig: E-handel og e-eksport.

DI Handel har for nylig gennemgået over 3.800 danske virksomheders regnskaber og kan konstatere, at virksomheder med e-handel og e-eksport tjener op til tre gange mere end virksomheder uden.

Alligevel ser vi mange i detailleddet tøve eller forsøge sig halvhjertet med digital transformation, fordi de i bund grund stadig betragter og identificerer sig med den gamle fysiske forretningsmodel. Det holder ikke, og det haster.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.