KLUMME: Jeg skal ellers lige love for, at der er podcast alle steder. Stream- og download-format er pænt hypet, som den nye elev i marketing mix-klassen.

Det er stadig US, der trækker læsset - content wise og også med hensyn til den kommercielle del, hvor podcast-annoncemarkedet runder den halve milliard dollars i år og estimeres til godt 650 millioner i 2020. Herhjemme i DK er der også kommet ekstra lys i lydpæren op til jul.

Blandt andet drevet af Podimo, første men sikkert ikke sidste bud på at introducere en slags podcastens-svar-på-Spotify-platform, og Berlingske Medias  cherry picking af egnede formater, der kunne omplantes fra nu lukkede 24syv og gro videre hos euroinvestor, Berlingske, B.T. og Weekendavisen.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Alle opruster

Alle de store mediehuse opruster med redaktionelle podcast-formater, og lige under overfladen eksperimenteres der på livet løs, for at knække koden og finde kommercielt levedygtige indholdsformater og dækningsstrategier, der giver tilstrækkelig værdi til sponsorer og andre samarbejdspartnere, som drømmer om at podcaste sig til flere og mere loyale kunder. 

Som altid, når nye content trends og formater skyller ind over marketingverdenen, er der rigtig meget skrammel og overflødigt drivtømmer blandt det, der driver i land.

En podcast er billig at producere, og der er fri adgang til legepladsen, som vrimler med semiproffer og (selv)glade amatører. 

Uanset om du surfer på podcastbølgen for din egen inspirations og fornøjelses skyld, eller fordi I går og lurer lidt på, om I mon skal podcaste eller ej, skal kvaliteten selvfølgelig være i orden: Ordentlig lyd, faglig tyngde, (og/eller) god underholdning, noget på hjerte, personlighed og evne til at formidle egen eller gæsternes viden.

Ellers er det ikke værd at lægge ører til. Hverken dine eller andres.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Tre gode content marketing podcasts plus det løse

Nogle af de bedste marketing podcast lige nu, i hvert fald i mine ører:

Marketing over Coffee - med de to faste værter, John Wall (marketer hos Eventhero) og Christopher Penn (boganmelder, co-founder af PodCamp m.m.) mødes en gang om ugen på deres lokale kaffebar og diskuterer, det der rører sig lige nu.

Fra Instagram-nu-uden-likes til gamle sandheder, der udfordres af nye teknologier og platforme. Af og til har de et eller andet hotshot-koryfæ med fra bureau- eller kundesiden. For et par gange siden, fx Simon Sinek (ham med purpose-cirklerne). Episoderne varer som regel en lille halv time.

Marketing Smarts - med advokat, forfatter og underviser Kerry O’Shea Gorgone, som vært. Et af de bedre af bureauverdenens mange bud på thought leadership i podcastformat.

Måske nok lidt gammeldags i formen, klassisk interviewform med gæster i studiet eller over telefonen - men O’Shea er well connected og gæsterne er næsten altid velvalgte og aktuelle. Ny version en gang om ugen. Varer cirka en halv time.

This Old Marketing - her bliver der taget grundigt fat og nørdet igennem til glæde for alle, der interesserer sig content marketing trends og de uendelige diskussioner om, hvordan brands bedst tiltrækker og fastholder kunder gennem relevant indhold, snedig brug af dataindsigter og alle mulige andre taktiske og strategiske vinkler.

Værterne, Joe Pulizzi og Robert Rose, er begge fra Content Marketing Institute (henholdsvis stifter og chefstrateg). De er både kompetente, erfarne og for det meste ret interessante at høre på.

Smalltalk-introen kan man jo bare spole forbi, hvis man ikke gider høre på det. Varighed cirka en time.

... og så gælder det også her, at der ofte er masser af gode tanker og nye vinkler at hente, hvis man bevæger sig lidt udenfor sandkassen og også lytter til podcasts, som handler om, hvad der sker i den del af den kommercielle verden, der ikke er direkte marketingrelateret. Lyt fx:

  • Følg Pengene - bag om de store aktuelle overskrifter om erhverv, penge og samfund med kompetente P1-journalister.
  • Millionærklubben x-24syv-programmet lever videre hos euroinvestor. Rigtig godt, hvis man vil blive klogere på, hvordan og hvorfor forskellige forretningsstrategier skaber værdi eller det modsatte.
  • TechTopia - ugentlig Podcast, som pt. bor hos ingeniørforeningen IDA. Om nano-tech, AI, digitalisering, den 4. industrielle revolution og hvad værten Henrik Føhns (x-Harddisken) ellers støver op på sin vej gennem cyberspace. Varer mellem en halv og en hel time.       

HVOR? Find dem i Apples podcast-app, måske i Podimo ellers må du google dig til et website med et abonnement/download-link.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.