KLUMME: Corona-karantænen, som har ramt store dele af de danske arbejdspladser, skaber lige nu nybrud i arbejdsgangene. For selvfølgelig er der ingen tvivl om, at vi alle sammen skal hjælpe med at bremse smittekæden, så færrest mulige bliver syge af covid-19 – men hvad gør man, når man ikke længere kan mødes med kollegaer og kunder?

Lige nu er de millioner, som er tvunget på hjemmearbejde, nødsaget til at bruge digitale løsninger, som det ellers ville tage lang tid at indføre en kultur omkring.

Og det kan få meget stor betydning for digitaliseringen af erhvervslivet og det offentlige fremover. På få dage har vi f.eks. set, at en ellers konservativ branche som sundhedssektoren er begyndt at tage digitale tiltag som e-konsultationer til sig i rasende fart.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Succes med digital investeringsfremme

Inden for international by-branding, som Copenhagen Capacity arbejder med, er online tilstedeværelse og digital markedsføring ikke nyt.

Det er dog stadig en branche, hvor fysiske events og møder fylder en del, og det skal de sandsynligvis også gøre fremover. Men jeg ved, at vi kunne tiltrække endnu flere udenlandske virksomheder, investeringer og talenter til Greater Copenhagen, hvis vi skruede op for den digitale tilgang.  

Vi kan nemlig se, at det ikke bare er ønsketænkning. Stadig flere virksomheder søger og finder information online, når de undersøger muligheder for at etablere sig i et andet land. 

Sidste år spillede online budskaber om forretningsmuligheder i Greater Copenhagen en rolle hos 16 af de 50 udenlandske virksomheder, som Copenhagen Capacity hjalp med at etablere sig i regionen – det er en kraftig stigning i forhold til tidligere år.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Online talentkampagner konverterer

Også inden for talenttiltrækning giver vores digitale indsatser pote. En kampagne rettet mod tech-specialister i udlandet resulterer gennemsnitligt i 31 ansættelser hos virksomheder i Danmark, som forgæves har søgt efter medarbejdere her til lands.

En tech-kampagne bidrager derudover med 10.000 STEM-kandidater, som takker ja til at indgå i Copenhagen Capacitys talentdatabase, hvor vi kan fortsætte dialogen om jobmuligheder i virksomheder i Danmark.

Konverteringsraten på vores digitale talentkampagner – dvs. andelen af de kandidater, kampagnerne tiltrækker, som virksomhederne tager til jobsamtale – ligger på mellem 25 og 35 proent. Ifølge HR analyse-firmaet Ontame er den typiske konvertering mellem fire og 21 procent.

Når virksomheder deltager i vores kampagner med ledige jobs, er aftalen, at de modtager en håndfuld forhåndsscreenede internationale kandidater.

Den første grovsortering sker med kunstig intelligens, og dernæst holder vi videosamtaler med de bedst egnede. Til sidst får virksomhederne overdraget de allerbedste kandidater, som de kan flyve ind til et sidste interview – det er tidsbesparende for virksomhederne og godt for klimaet.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Hold fast i de gode digitale vaner

I den kommende tid har Copenhagen Capacity – ligesom så mange andre organisationer – en række større events med danske og internationale deltagere, som er eller risikerer at blive aflyst. Men måske kræver det bare et ændret format at gennemføre nogen af dem?

Sammen med SYBO, BLAST Premier og House of Scandinavia skulle Copenhagen Capacity have lavet en Live Talk podcast om talentmangel i tech-branchen under SXSW-festivalen i Austin.

I stedet for at skrotte mange måneders forberedelser laver vi nu podcasten herhjemme og distribuerer den internationalt. Og selvom vi nu vælger en løsning, som skaber lidt mindre branding af København end turen til Texas ville have givet, så er det også en løsning med et langt mindre klimaaftryk.

Bare mit eget flysæde tur-retur til Austin i Texas ville have udledt 2.400 kg CO2. Det er den samme mængde CO₂, som det tager en gennemsnitlig person fra Congo knap 19 år at udlede.

Når vi er sikkert ude på den anden side af denne alvorlige situation, er det min forhåbning, at de nye digitale arbejdsmønstre har bidt sig bare lidt fast.

At langt flere – både arbejdsgivere og medarbejdere – har indset, at mange arbejdsgange kan klares digitalt og derfor ikke altid behøver at involvere transport og rejser. Og selv vil jeg arbejde for, at vi bliver endnu bedre til at bruge kreative online løsninger til at sætte København og Danmark på verdenskortet.  

Pas rigtig godt på hinanden til vi mødes på gaden igen.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.