KLUMME: Jeg har som alle andre single-kvinder i København haft min andel af dates. Nogle gode, nogle lidt kedelige, andre direkte forfærdelige. 

Som strategisk planner begyndte jeg at undre mig: Hvad gjorde egentlig forskellen? Jeg lagde pludselige mærke til ligheden mellem dating og branding. Hvad skulle der til for, at en mand (brand) med succes tilrak og datede mig (forbrugeren)? Og btw: "forbrugeren" var IKKE mit dating profil-navn. 

For at besvare det spørgsmål vil jeg bruge et framework, som vi alle kender: Awareness, engagement og conversion. Awareness-niveauet er attraktionen og det første møde, engagement er datingperioden, hvor vi lærer hinanden bedre at kende, og conversion er forholdet, hvor vi endelige "køber ind" i relationen.  

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Awareness: At drukne i almindelighed 

Lad os tage et eksempel fra Tinder.

Jeg ser dit profilbillede - et pænt, stort smil og et imødekommende blik. Intet tegn på billeder i liggende position eller overkropsbilleder - tjek. Min nysgerrighed fortsætter, så jeg klikker videre ind på din profil og læser din personlige tekst. Suk - skuffelsen tager over, alt imens jeg læser din alt for generiske tekst:

”Jeg elsker en god flaske vin, mad og så rejser jeg meget. Min tid bruger jeg meget med familie og venner. Skal vi snuppe en kaffe rundt om Søerne?”. 

Problemet med den profil-tekst? At det ikke adskiller dig fra nogen som helst. Ligesom et brand kan en mand eller kvinde blive fanget i et hav af almindelighed aka "the grey clutter". Det gængse er ikke emotionelt. Og eftersom 95 procent af menneskers valg er baseret på følelser, er "the grey clutter" et problem.  

1st brand dating tip: 

Sørg for at dit brand har en tydelig personlighed. Ikke en der appellerer til alle, men til lige præcis den gruppe af forbrugere, som du ønsker at ramme. Husk, at det er følelserne, som indrammer produkt-evalueringen. Det er dét, som gør dit brand interessant og endnu bedre - din målgruppe vil huske dig. 

Og ligesom Bill Berbach sagde:“If you stand for nothing, you will find nobody against you, and nobody for you.” 

Stå for noget!

Engagement: At lytte til ”inside out” snak

Vi er nået til fasen efter det indledende møde.

Nu har du min interesse, og tiden er til at lære hinanden rigtigt at kende. Derfor går vi på en date, og vi aftaler at mødes på den lokale vinbar. Undervejs i daten fortæller du stort og småt om dine bedrifter.

At du lige er blevet forfremmet, og hvorledes du vil gøre det langt bedre end den tidligere chef. Hvordan du trænede op til Copenhagen Marathon, renoverede din egen lejlighed og spiste vegetarisk 12-retters i London. Og nå ja - der var også dengang, hvor du blev forvekslet med Ben Affleck. 

Inden for branding kalder vi dette for ”inside out”-kommunikation. Forfatter Hugh MacLeod sagde engang: "If you talked to people the way advertising talks to people, they’d punch you in the face”. 

I min optik er narcissisme-fælden den største trussel for brand-relevans. Tiden er til, at brands agerer ægte og kommunikerer som en ægte person, der er interesseret i sin målgruppe. Mænd skal ikke tale til mig - de skal tale med mig. Det samme gælder for brands. Lad os have en samtale. 

2nd brand dating tip: 

Lyt til din målgruppe og inkluder dem. Sørg for at dit brand deler dets interesser og værdier, men efterlad rum til inspiration - ingen er interesseret i en kopi af dem selv. Og husk på: Det er ikke nok at tale om dine brandværdier. Et troværdigt brand er nødt til at bakke det op med handling. Story-telling er fint, men story-doing er fedt og autentisk. Bevis dine brand-værdier gennem "doings", og gør din målgruppen til en del af handlingen og samtalen.

Conversion: At glemme gnisten og hinanden 

Endelig. Vi har talt, grint, oplevet og været på flere gode dates, og nu bliver vi enige om at kalde os kærester. Man kan vel sige, at vi "køber ind i hinanden."

De første måneder er fantastiske - du overrasker mig med spontane ture i teateret og lærer mig den originale måde at kokkerere pasta carbonara på. Og hver dag sender du mig søde, små beskeder om, hvor vild du er med mig. 

Desværre holder det ikke ved. Og før jeg ved af det, har du glemt at kære om mig. Hvad mange glemmer - både brands og dates - er, at et forhold aldrig bør være slut-destinationen. Hvis vi ikke føler, at vi udvikler os i forholdet, eller hvis gnisten ikke bliver holdt i live, så ophører det stærke bånd. Vi mister følelsen af at blive værdsat og inspireret. Og forholdet vil med tiden dø ud. 

På samme måde kan brands glemme sin målgruppe. At bibeholde brand-relevans er ikke let, og det tager tid og anstrengelse at følge med sin målgruppe. Det hjælper ikke at smide USP-budskaber i hovedet på dem - det får dem ikke til at dele dit brands opslag på sociale medier. Ligegyldigt om I har flirtet førhen. De deler dit oplag, hvis de vil - hvis det er relaterbart, relevant, og hvis dit budskab møder dem dér, hvor de er. 

3rd brand dating tip: 

Glem aldrig at din målgruppe ønsker at udvikle sig.

Som brand bør du hjælpe dem i den rejse. Tag et jævnligt dyk ned i din målgruppes nuværende behov, den kultur der omgiver dem og deres adfærd. Kig på SoMe-opslag og -grupper - hvad taler de om, og hvad er deres bekymringer?

Tal med mennesker uden for den digitale verden. Hvad gør de? Lyt til dem, og brug den information til at pleje og udvikle relationen til dine forbrugere igennem spænende brand-koncepter. 

Så spring ud i det. Tiltræk, flirt og skab et langvarigt forhold - med færrest mulige sidespring til konkurrenterne. Trods ingen gifter sig med brands, kan du gøre meget for at blive valgt til. Så ofte som muligt. Må dit brand og målgruppe leve lykkeligt til jeres dages ende. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.