KLUMME: Inden længe er der sandsynligvis rokade i top tre over teleselskaber med flest kunder på det danske marked. Den hidtidige nummer fire - 3 - er måske på vej til at avancere til en podieplads, så placering og navn ender med at være sammenfaldende. 

Telia har hidtil været tredjestørst målt på kunder, men har stadig færre af dem, mens 3 i løbet af 2019 har øget sit kundetal med næsten 90.000. 

Den relativt unge frækkert, svensk/Hong Kong-ejede 3, ånder Telia i nakken. Telia havde ved udgangen af tredje kvartal kun 6.000 flere mobilkunder end det antal 3’s svenske medejer, Investor AB, meddelte som en del af sin årsopgørelse tidligere på ugen. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

3 klarer sig godt. Det er der efter min mening flere gode forklaringer på. Faktisk så gode, at der ikke er urealistisk langt op til listens nummer et og to, henholdsvis TDC og Telenor. 

Ingen af dem kan tillade sig at sove roligt om natten. Hverken i den nærmeste eller lidt fjernere fremtid. Især ikke, hvis de ikke bliver temmelig meget skarpere på den overordnede kundeforståelse og mindre slingrende i markedsføringens tone-of-voice. Hvis man kigger nogle år bagud, slingrer det med begge dele. 

Jeg forstår så udmærket 3’s kundefremgang (selskabet tjener i øvrigt også gode penge i Danmark), og nu skal jeg forklare hvorfor. At nedenstående klap på skulderen x 3 bliver leveret af en efterhånden mangeårig tilfreds kunde, er jo bare en selvstændig pointe. 

Her kommer et par pointer, som 3 har forstået, fastholdt og eksekveret konsekvent i al den tid, vi har været i fast forhold:

Vis de kunder, du allerede har, at du holder af dem

- 3 har igennem snart mange år ydet udsøgt service til både mig og min efterhånden voksende familie. Medarbejderne virker oprigtige i deres rådgivning og har aldrig forsøgt at sælge mig noget, jeg ikke selv har spurgt til. Så sent som for et par uger siden, foretog en ekspedient i 3 Butikken til gengæld uopfordret et tjek af mine abonnementer og foreslog, at vi flyttede lidt rundt på tingene - og sparede mig dermed for 140 kroner. Om måneden. Så går man glad hjem med sit kabel til 99 kroner. Og den fornyede seks måneders binding, der fulgte med? Fint med mig. Jeg havde alligevel tænkt mig at blive. 

- De andre tre? Har på skift kimet mig ned med overstadige telemarketing-opråbere, der insisterende pløjer sig igennem salgsmanualen og ikke på noget tidspunkt var i nærheden af et argument, der kunne få mig til at overveje at skifte. 

Vær tro mod dit Brand DNA i markedsføringen

- Uanset om det har været David Hasselhoff, Snoop Dogg, real dog, Remee eller en hel femte, der har lagt ansigt og krop til markedsføringen, har universer og kampagner i alle de år jeg kan huske haft det samme lidt-for-meget-på-den-gode-indforståede-måde udtryk. Frækhed med et skævt smil. Altid med det markante 3-tal i front og en grundtone af orange, sort og grå til at fastholde den visuelle genkendelighed.  

- De andre tre? Er der efterhånden nogen, der kan huske hvilke farver de har? Ikke rigtig vel. Bortset fra at de to vist stadigvæk mest er blå. Nogen bestemt stil eller tone-of-voice? Heller ikke rigtig. Hele skalaen fra megasjov, over et strejf af humor, til produktfiksering, stockphoto-smilende modeller, hele-Danmarks det ene eller det andet og bedste dækning, har været i spil. On and off. Den eneste position, der for alvor har bundfældet sig i mit hoved gennem årene: Æhm ... store.    

Værdiskabende core-produkter er langt stærkere end udenomssnak og lir

- 3 var først til at rulle deling af datapuljer og abonnementer med flere sim-kort ud. Fleksibelt og værdiskabende for mig, min familie og min lille konsulentvirksomhed. Selskabet var desuden først med et let forståeligt grænseoverskridende roaming-knuser-produkt med et selvforklarende, brandende navn (3LikeHome) og uden mærkelige begrænsninger. Og ja, de har en streamingtjeneste (Deezer), som jeg ikke abonnerer på, og som de aldrig har forsøgt at bruge som argument for noget.    

- De andre tre? Nej tak, jeg vil ikke have samlerabat på fastnet, bredbånd, TV-indhold, musik, film, rabatkuponer, ubegrænset adgang til digitale magasiner med i købet eller noget som helst andet sammen med mit mobilabonnement. En billig telefon får mig heller ikke til at blive kunde hos jer - og nej ”bedste dækning” er ikke et argument for mig som privat kunde, for jeg oplever aldrig problemer med dækningen.  

Derfor.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.