KLUMME: Vi er midt i januar og nytårstågerne er ved at lette. Forleden dag mødtes jeg med min gamle kammerat til en kaffe, og mens vi sad og snakkede planer for 2020, så spurgte han mig om Brødrene Dahl ville fortsætte med at investere i de fysiske forretninger. Han mente, at det var en unødvendig risiko, når alle alligevel køber sine varer online.  

I den her skønne hvirvelvind af digitalisering bliver det ofte anset som et sats at åbne fysiske forretninger. Brødrene Dahl var i 10'erne frontløber i vores branche på digitalisering - længe før vi fik selskab af andre ligesindede.

Før var det primært via vores fysiske forretninger, vi mødte vores kunder. Nu har vi så taget hul på et nyt årti med 20'erne. Og her skal vi hverken kun være fysiske eller online. Vi skal turde satse stort med de fysiske forretningers services, oplevelser, menneskelige kontakt og rådgivning, samtidig med at vi skal fortsætte den digitale udvikling.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Hvorfor? Fordi tilgængelighed og behovet for at blive mødt, hvor man er, ikke bliver mindre. Hvis en bestillingsservice er for langsommelig eller besværlig, så springer vi til konkurrenten, det samme sker, hvis butikken ikke er åben, der er for lang kø eller websiden loader for langsomt. Kundeloyalitet er kodeordet, men det er en svær kode at knække.

I Brødrene Dahl har vi besluttet at gøre det med en omnichannel-strategi, hvor vi er tæt på vores kunder, uanset om det er med landsdækkende, fysiske forretninger, lokale facebooksider til hver butiksafdeling eller med digitale bestillingsservices og klimacentrer med fokus på fremtidens bæredygtige løsninger. Vi vil være der, hvor vores kunder er – og de er både online og offline – og de skænker det ofte ikke en tanke, om det er det ene eller andet. Kunden er i centrum,  og vi skal alle sammen gøre os fortjente til deres loyalitet.  

Jeg forklarede til slut min kammerat, at jeg var sikker på, at de fysiske forretninger har mange år i sig fremadrettet, fordi de udfylder et behov, som det digitale spor endnu ikke kan: Nærvær og menneskelig kontakt.

Der sker nemlig noget, når vi mødes en tidlig morgen i forretningen, får en kop kaffe og taler om branchen, udfordringerne og de nyeste produkter. 20'erne bliver ikke "bare" årtiet for virtuel virkelighed, kunstig intelligens og stemmestyring - det skal også være årtiet, hvor vi plejer vores nærmiljø og de mennesker, der omgiver os.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.