KLUMME: Siden Obamas valgkampagne i 2008 har hele verdens marketing-øjne været rettet mod det amerikanske præsidentvalg for at finde inspiration til, hvor fremtiden bevæger sig hen. 

Mange mener, at Obama vandt i 2008, fordi han bl.a. var ekstremt dygtig til at udnytte Facebook som kampagneplatform. Dengang var Facebook stadig et relativt nyt socialt medie.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Derfor er det særlig interessant at se, hvilken strategi de forskellige kandidater til 2020 valget følger, og som man også i Danmark med fordel kan blive inspireret af.

Holdt godt øje med Elisabeth Warren

Kigger man på, hvor mange af de demokratiske præsidentkandidater, der via et in-house team investerer direkte i platforme som Facebook, Google, Twitter (der dog lige har bandlyst polistiske annoncer) og Snap, er det et historisk højt antal i forhold til tidligere kampagner.

En oversigt lavet af The acronym, med data fra FEC viser, at Elisabeth Warren, Pete Buttigieg og syv andre kandidater foretrækker at købe direkte ind på de forskellige platforme, mens Bernie Sanders og Joe Biden foretrækker at lade al mediekøb gå via konsulenter. 

Det er især interessant at kigge nærmere på demokraten Elisabeth Warrens måde at opbygge sit kampagneteam på. Hun har fokus på at hyre solide interne kompetencer, inden for alt fra content produktion på tværs af TV, web og SoMe, til også selv at stå for al digital mediekøb. 

Warrens team er, viser tal for andet kvartal 2019, dobbelt så stort som Bernie Sanders, med estimeret 300 mand på fuld tid i hendes kampagneteam.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Dermed gør hun op med generel best practice inden for måden at drive valgkampagner. Som Joe Rospars, Warren's Chief Strategist siger: "She’s running her campaign the way she intends to govern: willing to question existing power structures, making decisions grounded in evidence" (Politico)

Samtidig har Warrens in-house team fået opbygget en uhyre struktureret og effektiv tilgang til den data, der bliver opsamlet ude i de forskellige valgdistrikter, og hvordan den organiseres og løbende valideres.

Dette sikrer en meget høj datakvalitet, som kan gøre kommunikationen endnu mere målrettet og effektiv på tværs af egne kanaler som sms og app-push - men også til at etablere en høj standard for at målrette annoncering til de rigtige målgrupper på digitale kanaler.

Dette indledende data-arbejde kommer igen tifold, når de mange midler, der indsamles i øjeblikket, skal aktiveres i internt drevet mediekøb på tværs af digitale kanaler op til primærvalget i starten af 2020. 

Undgår dyre konsulenter 

Warren har investeret i in-house kompetencer for både at blive mere effektiv og undgå at bruge for mange indsamlingsmidler på dyre konsulenter. 

Konsulenter, der ofte bliver beskyldt for ikke altid at anbefale, hvad der er bedst for kampagnen, men desværre hvad de lige præcis sælger af ydelser og services. (Politico, The Hill

Formålet med in-house teamet er at have et så solidt og agilt fundament til 2020 præsidentvalget, med så meget styr på data, effekt og investering i working media, drevet af dedikerede medarbejdere, at det bliver en konkurrencemæssig fordel. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Der er selvfølgelig onde tunger, der hævder, at det kan være en dyr og risikabel måde at drive en kampagne på, og at Warren bliver sårbar i forhold til at have de rigtige kompetencer og de dygtigste rådgivere frem for ”‘Larry’ in a cubicle in-house who is learning media buying.” (Jim Margolis

De umiddelbare resultater viser dog, at den indsigt og agilitet hendes team kan eksekvere på, fra ide til content til mediekøb, rent faktisk giver hende en konkurrencemæssig fordel. Når time-to-market bliver belønnet så heftigt, så er det essentielt at kunne rykke på ude fra kommende begivenheder hurtigere end konkurrenterne, for at påvirke og mobilisere vælgerne.

Realclearpolitics og Huffposts seneste analyser viser, at Elisabeth Warren ligger lige i halen af Joe Biden, og at Elisabeth Warren fremstår som den kandidat flest ville være entusiastiske omkring som demokratisk præsidentkandidat.

Hvad kan vi lære af det?

Om Warrens brud med konventionelle politiske kampagne-setups, er den rigtige måde at organisere sig på, det ved vi ved først i starten af 2020 og måske endda først om et år, hvis hun bliver nomineret som demokraternes præsidentkandidat. 

Det man kan lære af Warren er, at der er potentielt enorm værdi i at opbygge interne marketing-kompetencer, med fingeren på pulsen og keyboardet.

At sikre, at den essentielle data og viden om kunder (vælgere i dette tilfælde) bliver opsamlet hurtigt og effektivt, med en klar plan for, hvordan den skal forankres i organisationen og anvendes til at drive forretning.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Samtidig viser den, at i en verden hvor hastighed og agilitet i stigende grad bliver en konkurrencemæssig fordel, er der behov for at vurdere om ens nuværende organisering, rent faktisk er så fremtidssikret som det skal være. 

Hvis din virksomhed skulle gentænke måden, hvorpå marketing skulle organiseres, med interne kompetencer og eksterne bureauer - ville det så være as is

Mange vil med fordel finde inspiration til en anderledes og mere effektiv model ved at skele til Elisabeth Warren.