KLUMME: Et JYSK markedsføringsbudget på op mod to milliarder kroner til et års aktiviteter i 27 lande er en pæn økonomisk muskel, som general Gade og hans omkring 75 kamptrænede marketingsoldater nok skal forstå at udnytte optimalt. 

De har ovenikøbet et mangeårigt velfungerende bureausamarbejde at læne sig op ad - og den fusionerede sengetøjs-med-meget-mere-koncern har netop forlænget alliancen med den digitale rejsekammerat i yderligere tre år.

JYSK er som bekendt grundlagt af den inkarnerede købmand, Lars Larsen, som siden slutningen af 1970’erne, og frem til sin død sidste år, konsekvent har holdt fast i, og stort set vedholdende kommunikeret, positionen “et godt tilbud til dig”. Leverandør til det prisbevidste danske folk, hvor et stort og stabilt segment hylder filosofien om, at det ikke (nødvendigvis) behøver være smukt, bare det er billigt (nok).

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Kontrasten til et andet, endnu større, endnu vildere milliardbudget, der blev fyret af på væsentlig kortere tid, kan næsten ikke være større. Vi skal til US og to-tre gear op i fart.

Her brændte verdens niende-rigeste mand, Michael Bloomberg tre en halv milliard kroner af på lidt over 100 dage.

Han hyrede de bedste digitale marketingspecialister, der kan købes for penge og satte dem i spidsen for en operation med flere end 2000 ansatte og et massivt medieindkøb, der tog hele attention-arsenalet i brug - YouTube-bumbers, Facebook-engagement-ads, influencers, købte jokes hos førende stand-up'ere, ghostwritere til at føre Twitter-krig på Trumps hjemmebane og dyre instruktører. Læg dertil et vedvarende tæppebombardement af TV-reklamer.

They had one job: At få vælgere til at møde op Super-tirsdag 3. marts og stemme på Bloomberg som deres foretrukne præsidentkandidat for Demokraterne.

Og hvorfor var det så lige, at det ikke lykkedes den tidligere borgmester i New York at vinde i én eneste stat? Hvorfor var det, at han endte med at betale over fem millioner dollar i gennemsnit pr. værdiløst lead, aka. delegeret til Demokraternes konvent til juli, inden han kapitulerede og trak sig?

Svaret er faktisk ret betryggende, hvis man beskæftiger sig med markedsføring:

Det var fordi, man ikke får noget ud at købe sig til tsunami-reach og fyre af med en frekvens, der minder om en Duracell-kanin på speed, hvis der hverken er opbygget en reel brand connection, nogen egentlig relevans for modtagerne eller et produkt, de gider engagere sig i og føler noget for.

Så har jeg faktisk meget mere fidus til, at de JYSKE købmænd får noget ud af deres to milliarder, selvom de skal vare et helt år og række til mange markeder.

Måske går kunderne ikke ligefrem forelskede hjem med deres sengetøj, havemøbler, hynder og lamper. Men de forlader højst sandsynligt butikken med en fornemmelse af, at der faktisk var et godt tilbud til dem.

“Republicans fall in line”, “Democrats fall in love”, plejer man at sige om amerikanske vælgere. Så … Bloomberg og ligesindede, Money cant’ buy you love. Det vidste de for resten allerede i Liverpool i 60’erne.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.