KLUMME: De sidste par måneder har vist, at der er håb for kreativiteten.

Det ene fantastiske eksempel efter det andet, på ægte empatisk kreativitet, har ramt os midt i det sted i hjernen og hjertet, hvor langvarige følelser og forbindelser opstår.

Folk der helt uden økonomisk incitament, har benyttet kreativitetens, og dernest initiativets kræfter, på at gøre noget godt for andre, for derved, uden måske helt at vide det, at gøre noget godt for sig selv. Musikken på altanerne, har beroliget vores utrygge tanker, og kreativ og alternativ produktion af de manglende værnemidler, og anden support til de udsatte, har skabt fælles stolthed og lys i mørket.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

De mange eksempler kommer ikke overraskende primært fra hidtil ukendte sider og individer, der dermed viser vejen for virksomheder og den kreative branche på, hvordan kreativitet kan bruges frem for misbruges.

For de seneste årtiers anvendelse af kreativitet har været med til at skabe den største mistillid mellem danskere og virksomheder, der nogensinde har eksisteret, og hvad angår opfattelsen af reklamer, har irritationen aldrig været større, som Mindshares konsekvente Reklameanalyse år efter år bekræfter.

Nu hvor landet igen åbner, og kommunikationen mellem virksomheder og forbrugere igen forsøges etableret, har vi en unik mulighed for at bruge inspirationen fra de sidste måneders kreative eksempler til at skabe fornyet begejstring for denne kommunikation.

Pizzabageren, der bukker plastic til værn i sin pizza-ovn, gin-producenten, der producerer helende og velduftende håndsprit, og sneaker-firmaet, der bruger corona-tiden til at omlægge til bæredygtig produktion, har alle brugt kreativiteten, til at prøve at finde både en kortsigtet løsning på corona-udfordringerne, samt et fremtidigt bæredygtigt ståsted, fremfor passivt at drømme sig tilbage til de (u)normale tider, vi alle inderst inde godt ved alligevel aldrig, eller kun meget kortvarigt, kommer tilbage. 

Det inspirerer, er simpelt at kommunikere og etablerer nye forbindelser mellem virksomheder og forbrugere.

Med et sjældent kig på en reklameblok her dagen før åbningen, kan jeg se hvordan de højtråbende gule splash-reklamer med ”fantastiske røver-tilbud” på diverse produkter, herunder langt de fleste med en direkte modsætning til verdensmålene, åbenbart er den løsning mange virksomheder vurderer, vil lukke ”corona-hullet” i omsætningen.

Hurtigst muligt er man tilbage i jagten efter den vækst, som de og alle deres konkurrenter stadig tror er det vigtigste, på trods af at den eksisterende type vækst og relaterende overforbrug, er lige præcis det modsatte af hvad en stigende reflekterende befolkning efterspørger.

Der vil være langt større positiv modtagelse, af det der bygger videre på den empatiske kreativitet, som vi har set kunne mobilisere de stærke bånd mellem mennesker. Derved vil vi samtidig kunne forsøge at genskabe den mistede tillid mellem virksomheder og befolkningen, og således skabe håb om en bæredygtig fremtid for de næste generationer af virksomheder og forbrugere.

Flyt ikke rundt på logoet, men på mindsettet

Hvis det er bekymringen for den økonomiske bundline, der forhindrer idéerne, kreativiteten, og derved effektiviteten, vil jeg anbefale at udvide den fra udelukkende at fokusere endimensionelt på profit til i stedet at prioritere people og planet før profit, som John Elkington for snart mange år siden anbefalede, og som flere danske virksomheder allerede har fået hjælp af til at gennemføre en bæredygtig og profitabel transformation.

Det vil skabe helt nye muligheder, hvor man mere motiveret og frigjort kan se frem til et snarligt holistisk overskud frem for det sandsynlige endimensionelle underskud.

Og her er det altså ikke nok blot at flytte rundt på logoet, for at vise solidaritet.

Hele mindsettet skal flyttes. Væk fra det kortsigtede salg til et mindset i sync med de forbrugere, der i stigende grad hellere vil have dækket de emotionelle behov, frem for de funktionelle og materialistiske, og som derfor gør, at flere og flere vender dankortet væk og ryggen til de virksomheder, der kommunikerer uden noget moralsk kompas.

Brug de erfaringer, vi netop har fået med en alternativ arbejdsgang, til at sikre at de nye idéer opstår. Sørg for de perfekte forudsætninger for bæredygtig kreativitet og idérigdom, som kun meget sjældent blomstrer i et kontormiljø mellem klokken ni og 17 med røde tal i dashboardet som vigtigste udsmykning. 

Gentænk miljøer, kontorer og tid, og erstat i stedet dashboardet med store inspirerende billeder af naturen og verdensmålene, som indeholder forbrugernes fremtidige indkøbsseddel og derved jeres fremtidige indkøbsordre.

Drop opfattelsen og det unuancerede benchmark der siger, at alting skal kunne forklares til forbrugerne i et banner eller i en video på maksimalt seks sekunder. Hvis man er ærlig om sine udfordringer, og transparant om visionære og kreative ambitioner, vil folk bruge den tid, det tager at fortælle hele historien - i en hvilken som helst kanal. 

De historier håber jeg vil fylde den næste reklameblok, jeg tilfældigt falder over, så jeg måske igen vil lytte efter.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.