KLUMME: B2B er efterhånden gået hårdt ind på sociale medier, og specielt LinkedIn, de seneste år. Budgetterne bliver større og større, og vi ser alle i vores feeds, at sponsoreret indhold fylder mere og mere. 

Desværre ser man også, at B2B-virksomheder har adopteret B2C-tilgangen med at måle på followers, likes og emojis, mere end at fokusere på at lave forretning. Der savnes strategi og målbarhed - og ikke mindst et afsæt i hvilken forretning man gerne vil tiltrække.

Hvorfor vælges denne tilgang?

Jeg oplever, at mange ser LinkedIn mere som en brandingkanal end et professionelt forretningsnetværk. En af årsagerne er givet, at ens LinkedIn company page er en forholdsvis begrænset kanal, der i sig selv ikke sørger for, at kunderne kommer strømmende. Faktisk er B2B-virksomheders gennemsnitlige organiske "engagement rate" kun 0,5 til to procent. 

Med andre ord: Har man 10.000 followers, så er der i bedste fald kun 200 af dem, der engagerer sig i ens indhold, og i værste fald under 50. Hvis man holder det op imod omkostningerne forbundet med at producere indholdet, er det en ren underskudsforretning, som man kun kan undres over finder sted.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Tilstedeværelse på LinkedIn handler om forretningsrelationer

Er en follower en forretningsrelation? Når nogen interagerer med vores indhold, hvem skaber så relationen til ham/hende? Hvor mange af vores followers har vi en reel forretningsdialog med? 

Eller for at summere op: Hvis alle vores followers er væk i morgen, hvor mange reelle forretningsrelationer ville vi så stå tilbage med?

Vi har opbygget vores tilstedeværelse på LinkedIn helt på mediets præmisser både i forhold til målbarhed, indhold og formater, og desværre også i forhold til forventningerne om out come. Hvilket faktisk også gør det svært at adskille virksomhederne fra hinanden, da alle kører med samme "strategi".

“Spray, pay and pray” er ikke vejen frem

Hvis vi gerne vil bygge og eje forretningsrelationer på LinkedIn, og sociale medier i det hele taget, fordrer det at vi kigger med friske øjne på vores strategi og eksekvering. Først og fremmest skal vores indhold invitere til en relation med vores målgrupper.

Hvorfor ikke kortlægge hvordan vi sikrer os, at vores followers bliver til forretningsrelationer? Og hvorfor ikke måle på forretningen i stedet for at lade os diktere af mediets standard-metrikker?

Marketing bliver nødt til at finde fælles fodfæste med HR, Kommunikation, SoMe, PR og Branding, for at sikre diversiteten i indhold og tiltag, så vi ikke keder vores publikum ihjel med endeløs envejskommunikation.

Aktiver jeres "relationsskabere"

Fra egen boldgade - og ikke overraskende - er det bydende nødvendigt, at vi inviterer alle vores medarbejdere med på rejsen. Uden dem er der ikke nogen til at tage dialogen, skabe og vedligeholde vores forretningsrelationer. 

Få jeres thought leaders og industry influencers på banen og strukturer indsatsen. Professionel viden og indsigt vinder over branded indhold any day, og er et område, som er essentielt i en aktiv SoMe-strategi indenfor B2B.

Fokuser på "narrow casting" fremfor "broad casting" i jeres indholdsstrategi. Match jeres indhold med jeres medarbejderes faggrupper og distribuer det sammen med dem, så de kan være jeres "relationsskabere".

Count the impressed - not the impressions

Man kan nemt falde i svime over antallet af likes, emojis og followers, men i sidste ende kan vi ikke gå i banken med dem. 

Derfor er mine råd til B2B på SoMe:

  1. Fokuser på dem der interagerer med jeres indhold.
  2. Læg op til at skabe en relation - frem for kun at høste likes og followers.
  3. Kortlæg, etabler og tag ejerskab på jeres relationer som en løbende øvelse.
  4. Brug erfaringerne til at skabe bedre content - og ikke nødvendigt vis mere

 

Arbejder du med B2B marketing? Så gå ikke glip af B2B Marketing The Conference 27.4 i Aarhus