KLUMME: Som man kunne læse i Markedsføring 10. januar, står marketingbudgetterne ifølge den årlige MyImage-analyse i 2020 til den laveste vækst i 12 år.

Det bør ikke overraske, efter vi i flere år har hørt tiltagende røster i kor sige, at recessionen er på vej. Uanset om det bliver handelskrig, Brexit, konflikt eller noget helt tredje, der udløser recessionen, ligner det et faktum, at den vil komme.

Selv hvis den ikke kommer, er tilpas mange så nervøse for den, at de indtænker det i virksomhedens strategi.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

For mange af de unge, der arbejder med digital markedsføring er det svært at forestille sig scenariet. Nok er de vokset op efter finanskrisen, men hele deres arbejdsliv har foregået i den opgangsperiode, der fulgte den.

De er vant til, at alting er dyrere i morgen end i dag, og at ens investeringer vokser, og der nok skal komme flere til teamet, hvis der er opgaver nok.

Men både MyImage-analysen og konjunkturindikatorer peger ikke opad, og det bør alle i marketing tage seriøst. Det var et emne, jeg tog op i min keynote ved Spark 2019. Jeg mente da og mener stadig, at det er en af de mest betydningsfulde ændringer, marketing står overfor i nær fremtid. 

Kanariefuglen i kulminen

Marketingafdelingen har historisk været kanariefuglen i kulminen, når en recession er på vej. Det er her, direktionen først kigger, når de skal udpege sparemuligheder. Derfor tror jeg, at mange marketingdirektører enten har eller får at vide, at de skal være klar til at gøre mere med mindre. 

Uanset om recessionen kommer i år eller senere, så kan man regne med, at enhver virksomheds topchef har den i baghovedet - og at bare muligheden for at den kommer påvirker deres beslutninger.

I min optik peger det mod, at marketingafdelingerne specielt på den digitale marketing skal effektivisere deres arbejde og samarbejde internt og med resten af organisationen. Derfor er det en forudsætning, at arbejdet forankres internt i stedet for at alt er outsourcet til et bureau. 

Nogle af de sammentapede gør det selv-løsninger, der har karakteriseret social medie-arbejdet tidligere kommer ikke til at overleve de næste år, når tingene skal gå stærkt og vise målbar gevinst til ledelsen.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Drop One Trick Ponys

Vi har for nylig udgivet 2020 Digital Marketing Trends. Håndbogen viser en tendens, vi har kunnet se de senere år. Nemlig at tiden for enstrengede kampagnestrategier på sociale medier er forbi. Det er ikke nok at finde et trick og malke det igen og igen. Brugerne gider det ikke, og derfor ser vi heller ikke, at 2020 bliver et bestemt værktøj, trick eller platforms år - det bliver, som altid, kundens år.

Og kunden har høje forventninger til virksomheder og organisationer på sociale medier. Hvis én virksomhed svarer hurtigt på Messenger, forventer kunden, at andre også gør det. 

Virksomheder skal kunne reagere hurtigt i den rette tone for at ramme brugeren og ikke tale ved siden af. Sidstnævnte er en tiltagende risiko i en tid, hvor memes opstår og forsvinder fra dag til dag, og forkert brug mødes med hån.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Når budgetterne ikke længere vokser

Udviklingen stiller fortsat høje krav til marketingmedarbejdernes overblik og fingerspidsfornemmelse. Men den stiller også krav til værktøjskassen. Uanset om det er Falcon.io eller en anden platform, er det svært at skalere marketingaktiviteterne på sociale medier, hvis ens værktøjer ikke taler sammen, og processerne er afhængige af dataudtræk til Excel eller lignende.

Og marketingaktiviteterne skal skaleres, hvis man skal leve op til ledelsens ønsker om mere for mindre.

Derfor vil jeg anbefale alle marketingfolk at overveje, hvordan de kan løse opgaver i et recessionsscenarie. Hvad gør vi, når budgetterne ikke vokser i takt med forventningerne? Hvordan sammensætter vi vores team, og hvad prioriterer vi?

De gode svar på de spørgsmål kommer vi til at se over de næste år. Mit gæt er, at de gode løsninger udover skalerbare platforme vil inkludere nye tilgange til opgaver og roller. Det gælder dels i forhold til, hvordan opgaver fordeles mellem marketing, kommunikation og andre afdelinger - men også hos de enkelte medarbejderes opgaver og ansvar.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.