KLUMME: Vi har nok alle prøvet at købe noget for billigt og nået til erkendelsen af, at ærgrelsen over den dårlige kvalitet, huskes længe efter glæden over den lave pris er glemt.

Alt for mange impulskøb er givetvis også fremprovokeret af troen på, at prisen er god og lav, og så ender den nye kjole alligevel i bunden af skabet. 

Prismarkedsføring er et helt tema for sig selv i markedsføringsretten, og det er et af de emner, der ofte giver anledning til irettesættelser og politianmeldelser fra Forbrugerombudsmandens side, og bøder i sidste ende, når de vildfarne virksomheder med de skæve priser kommer for retten. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Så sent som i sidste uge blev en af de stor byggemarkedskæder politianmeldt for ulovlig prismarkedsføring. 

Kæden havde markedsført en reol til 398 kroner, men undladt at oplyse, at der oveni prisen skulle betales 299 kroner for at få reolen fragtet hjem.

De havde også markedsført prisen på en trailer med stor, rød skrift, men uden at regne de obligatoriske omkostninger til indregistrering, ekspeditionsgebyr og fragt med, mens den samlede pris var oplyst med mindre, sort skrift, selvom traileren ikke kunne købes uden at betale den samlede pris.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Det hele skal med

I mange af de webshops, jeg bruger (og det er ALT for mange), kunne de havne i samme situation, så derfor tænkte jeg, da jeg så politianmeldelsen fra Forbrugerombudsmanden, at denne klumme skulle handle om, hvordan man får det hele med i prisen.

Reglerne er egentlig relativt enkle, men de kommer alligevel bag på mange. Fx har det i mange år været sådan, at bilforhandlere oplyste prisen på deres biler excl. leveringsomkostninger, men den går ikke længere nu.

Nu er prisen oplyst incl. leveringsomkostninger på de sites, som jeg besøger. 

Og kan I huske dengang luftfartsselskaberne konsekvent oplyste prisen for en flybillet, og så – hvis man var heldig – tilføjede ”plus lufthavnsskat”, som ofte viste sig at være et højere beløb end prisen for billetten? Den går heller ikke længere.

Nu ser vi kun den samlede pris på billetten incl. lufthavnsskat. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Husk pris på levering

Og det giver også kun mening. Det vigtige for mig som forbruger er at vide, hvor mange penge jeg skal have op af lommen, for at købe varen. Så er jeg sådan set ligeglad med, om det er en leveringsomkostning, som jeg ikke kan slippe for, en afgift, eller prisen for selve varen.

Udover at det giver mening for mig som forbruger, er det også sådan det står i reglerne: Når man sælger til forbrugere, skal man altid oplyse den samlede pris, alt inklusive. Altså det, som det vil koste for forbrugeren at få varen. Hvis man sælger fra fysiske butikker, vil der ikke være et krav om pris på levering, da man må forudsætte, at kunden henter varen selv.

Men hvis man sælger fra en netbutik, som sørger for levering af varen, skal prisen for levering oplyses. Hvis prisen ikke kan beregnes på forhånd, skal man som minimum skrive, at leveringen kommer oveni, og så linke til en side, hvor man kan se, hvordan leveringsomkostningerne beregnes.

Så husk lige, hvis I vil undgå skuffede kunder og politianmeldelse fra forbrugerombudsmanden disse fire råd, hvis I bruger prisen som salgsargument over for forbrugere:

  1. Prisen skal ALTID oplyses incl. moms og andre afgifter.
  2. Hvis der skal betales for fragt, levering eller porto, skal dette oplyses tydeligt, første gang produktet vises, hvis varen ikke kan købes uden at betale for fragt.
  3. Prisen må ikke vises på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.
  4. Nu hvor Black Friday er om hjørnet: Pas på med sparebudskaber, ophørsudsalg, ”gratis”, sammenligninger med andres priser, vejledende priser og andet godt. Det er en hel klumme for sig selv, og den får I en anden gang.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.