Klumme: De voldsomt rasende reaktioner, SAS- filmen “What is truly Scandinavian?” udløste i sidste uge, var helt forudsigelige, selvom en bombetrussel mod reklamebureauet selvfølgelig er langt over grænsen for, hvad nogen med rimelighed kunne forudse.

Reaktionen - at pille filmen ned nærmest omgående, klippe den om og komme igen med en pænere, blødere og mere ufarlig version af budskabet – rejser dog spørgsmålet, om afsenderne egentlig havde tænkt scenariet og kommunikationsgrebet grundigt nok igennem og lagt den rigtige strategi for håndtering af den shitstorm, der på timer og i turbojettempo steg til orkanstyrke. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Og med “den rigtige” mener jeg en strategi for, hvordan man ville og kunne stå fast på den dobbelttydige værdi, SAS DNA’et “We are Scandinavian by name and nature” udtrykker: 

At “Scandinavian” ikke bare er et stykke dansk/svensk/norsk geografi, men også et udtryk for dybere og bredere forståelse for, hvordan fragmenter og inspiration fra en mangfoldig verden har skabt det, nogen af os opfatter som fællesnævner for mentaliteten i de rige skandinaviske samfund.

SAS’s reaktion og håndtering tyder ikke på, at det forudsigelige scenarie var tænkt færdigt. Og begrundelsen for den omklippede film gør mistanken om, at man var uforberedt på reaktionens voldsomhed (en vis reaktion var jo nok forudset), til begrundet mistanke.

I pressemeddelelsen om den nye forkortede film er flyselskabets ledsagende kommentar, at “Det er ærgerligt, at filmen misforstås, og at nogle vælger at fortolke budskabet og bruge det til egne formål”.

Hvad havde I regnet med?! Har I glemt at være på besøg ude i samfundet?

Krænkelsesparat - start – svin til!

Nutidens altdominerende værdi- og identitetspolitiske slagmark mellem liberale globalister (som elsker tanken om, at de er individualister formet af alverdens påvirkninger) og nationalkonservative (der søger og fastholder deres identitet i nationale fællesskaber, traditioner og symboler) er læsset med eksplosivt temperament og manglende lyst til så meget som at overveje at lytte til modpartens motiver eller argumenter.    

Starten på den oprindelige SAS kampagnefilm lød: “What is truly Scandinavian? Absolutely nothing. Nada. Niente, There is no such thing. Everything is copied.”

Det er en fejltolkning, at alle de rasende tastaturkrigere har misforstået noget. De synes bare, at teksten er en fuckfinger. Lige i øjet. De ser og hører en gennemført respektløs og raffineret nedladende holdning til deres søgen efter værdier og faste ståsteder i en urolig, uoverskuelig og omskiftelig verden. Perception is still reality.   

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

SAS har til gengæld ret i, at de “vælger at fortolke budskabet og bruge det til egne formål.”

Er det ærgerligt? Måske. Det kommer jo an på, hvordan man selv føler sig tilpas i verden. Er det, hvad man kunne forvente? Ja, det er så. SAS og samarbejdspartnere skulle have forberedt og udrullet en vi-mener-det-strategi, der kunne ligge klar, når den forventede shitstorm ramte kontroltårnet.

Den mavelanding, det meget hurtigt endte med, giver jo hverken point hos den ene eller anden type travelers. Globalisterne med den gode udsigt kan skuffede konstatere, at så meget mente SAS det åbenbart heller ikke. Hjemme-bedst-segmentet er for længst videre til nye kampe, der skal vindes i rasende fart. Det eneste de har taget med, er deres oprindelige spontane vrede.   

Personligt er jeg i øvrigt fuld af respekt for det tydelige budskab, tankegangen og verdensanskuelsen i den første version af kampagnefilmen “What is truly Scandinavian”. Enig.  

Hatten af for et brand, der vælger side og kaster sig på hovedet ind i tidens allerstørste slagsmål, som indtil videre har fået demokratier til at vakle og helt nye typer af politikere valgt. 

Men så skal det også gennemføres.

De politiske lærebøger er allerede skrevet helt om. Grønspættebogens afsnit om Marketing- og PR- skal nok lige have et par opdaterede afsnit med i næste udgave. De skal handle om, at man ikke kan være venner med alle, når man melder klart ud. Om strategier til at stå fast. Og om den langsigtede værdi i at være tro mod sit Brand DNA. Især når det stormer. 

Så kan alle dem, der helst spiser dansk mad på resortet, når de er i Thailand, og føler sig truet af andres hovedbeklædning, når de er hjemme, jo bare flyve med et andet selskab. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.