Klumme: Da jeg var knægt tilbage i 90’erne, truede storcentrene de traditionelle butikker. De kom tromlende med en uafvendelighed og stordrifts-logik, som satte den traditionelle Hr og Fru Butiksejer skakmat. Mange centre skød op, og truede den traditionelle detailhandler.

Centrene var naturligvis inderligt frygtet og hadet for deres evne til at suge kunderne og købekraften til sig og væk fra bymidten og de pulserende gågader i indre by. Det gjaldt også samtalen ved middagsbordet i mit barndomshjem i Kolding, for mine forældre drev en gruppe tøjbutikker i trekantsområdet.

Kolding Storcenter var den store trussel, og i stedet for at bruge alt krudtet på at kritisere, valgte min far og mor også at åbne en butik i centret. Havde de ikke gjort det, havde det nok været slut. Mange andre bukkede under på grund af centeret. Det var trist, men det var også udviklingen.

Gå ikke glip af dagens vigtigste nyheder – klik her.

Nu er det for længst historie, men en højaktuel én af slagsen, for i dag står den traditionelle detailhandel over for en lignende og mindst lige så stor udfordring i form af nethandlen. Men den kan også håndteres. Det handler om at finde en ny balance mellem fysisk butik og nettet, og det kræver, at ejere og ledere i detailhandelen er villige til at opgradere købmandsskabet til en digital æra. Den fysiske butik kan faktisk være redningsbåden på et hav af e-handel!

Mange i detailhandelen virker paralyserede af nyhederne om, at Amazon snart kommer, at Alibaba investerer i Europa, og at JD.com er rykket ind i Frankrig. Lille sprogområde, dårlige logistik-muligheder, lille volumen. Ak, ja, så kan man lige så godt dreje nøglen om og lukke sine 10-20 butikker i kæden og krølle sig sammen foran Netflix, spise chips og drikke øl. 

Det er et faktum, at vi oplever butiksdød, og at mange er pressede i kampen om kunderne. En analyse fra FSR (revisorerne i Danmark) viser, at mere end hver tredje virksomhed kører med underskud, og mere end hver femte virksomhed er også presset på egenkapitalen og dermed på sit økonomiske immunforsvar.

Nethandlen vil skille fårene fra bukkene. Retail-eksperten Bruno Christensen mener, at nettet ødelægger detailhandlen - og vores byer. Men det gør den altså kun, fordi, dansk detail ikke er dygtig nok til at komme ud af busken og arbejde med nettet. Udtalelsen viser snarere, at man er spillet skakmat, end at man overvejer næste træk. 

Det handler nu, og mere end nogensinde før, om kanalkomposition. Kreativiteten ligger ikke alene i tv-reklamens univers, annoncens komposition eller den iøjnefaldende outdoor. Vi skal bruge kreativitet for at finde den optimale balance mellem digitale og fysiske kanaler. Opgivenheden i dagens detail er på mange måder den største barriere for at udnytte potentialet i det nye go-to-market mix!

Jeg mener, at dødsdommene er overdrevne og har risiko for at være selvopfyldende profetier. Dansk retail har faktisk potentiale til at blive verdensførende inden for nethandel. Både her og i udlandet. Danskerne foretrækker, det viser alle undersøgelser, at handle i den fysiske butik frem for på nettet. Det nytter ikke noget at blive vred og forsøge at kæmpe imod paradigmet.

Det er nu sådan, at vi alle leder, higer, søger og shopper online. Så brug i stedet butiksnetværket til at aktivere internettet, og lad nethandlen indgå i tilbuddet til dine kunder. Og den anden vej rundt. Har du den fysiske butik, så har du stadig en fordel i forhold til nettet. 

LÆS OGSÅ: FACEBOOK FREMSTÅR SOM EN HALVSLØV TEENAGER: JEG ER BLÆST OMKULD

Her kan jeg som kunde møde et menneske, som kan ekspedere mig ordentligt og rådgive mig i øjenhøjde. Mine kommende tre køb sker måske nok via din nettet, men lad det være din/butikkens webshop, hvor jeg alligevel har handlet fysisk. Fordi varen ikke findes i den fysiske butik med netop det mønster, farve og snit, som jeg leder efter. Lad det ikke gå dig på. Jeg foretrækker faktisk at handle i den fysiske butik. Kontakten mellem mennesker vinder på den lange bane. Så brug de fysiske butikker strategisk og kløgtigt sammen med alle de muligheder, som webshoppen giver kunden og den moderne retailer.

Den fysiske butik er redningsbåden, og nethandlens vinde kan bruges til at drive den fremad. Men du skal altså sætte sejlet nu!