KLUMME: Brands, medier, bureauer og influencers bærer selv en stor del af skylden for den negative omtale og det blakkede ry, der har ramt influencer marketing i Danmark på det seneste. Hvis arbejdet med influencers blev udført med større professionalisme, ville der slet ikke være grundlag for snyd. 

Politiken har for nylig bragt en artikel om danske influencers snyd med følgertallet. Sagen tydeliggør efter min overbevisning, at der er brug for en mere analytisk og strategisk tilgang til området, som både vil sikre bedre resultater og større troværdighed.

Og det handler ikke kun om at opdage og undgå de falske følgere.

Det starter meget tidligere i processen, når virksomheder beslutter sig for, om de skal samarbejde med influencers  – og inden den beslutning træffes, er der fire vigtige trin:

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

1. Undersøg, om influencer marketing overhovedet er det rigtige for din virksomhed

Vi ser alt for mange eksempler på, at influencers bliver valgt som en løsning på en given marketing udfordring uden det rette strategiske grundlag – og så bliver resultaterne tit derefter. Vi anbefaler altid at begynde med en digital kanal assessment, der belyser, om influencer marketing overhovedet er det rigtige for din forretning og dit brand. Når vi kender de rigtige målgrupper, sikrer vi, at influencer contentet aktiveres optimalt ift. det øvrige marketing mix.

2. Vær sikker på, at dit brand, din målgruppe og influenceren passer sammen

Brug en databaseret tilgang til at validere, om der er et brand fit mellem dit brand, målgruppen og de influencers, som påtænkes engageret. Det kræver lidt benarbejde at kigge bag facaden på de enkelte influencers, men en kortlægning af deres følgerbase, gennemgang af primære tematikker for allerede delt indhold og generelle personlige baggrund (også udenfor de sociale medier) er afgørende for, at det lykkes. 

3.Tjek, hvem du egentlig rammer gennem dine influencers

Når du har udvalgt de influencers, der passer bedst til din forretning, bør du foretage en datavalidering af, hvem du egentlig rammer. Der findes heldigvis flere softwares, som kan hjælpe dig et stykke af vejen. 

Software giver dig mulighed for at finde de rigtige influencers ved at afsøge potentielle influencers på Instagram, Facebook, Youtube og blogs samt give indsigt i deres indhold, impressions, reach og ægte følgere. Dette sikrer relevansen af influencer marketing med detaljeret rapportering og effekt, der overholder GDPR. Men du skal i lige så høj grad vurdere, om der er et troværdigt afsæt for det produkt, den service eller den ydelse, som influenceren skal levere indhold om.

4. Mål effekten af din influencer marketing

Det er desværre ikke så nemt at måle effekten og værdien af influencer marketing. Efter adskillige cases over de sidste fire år mener jeg dog, at vi hos Hjaltelin Stahl er kommet nærmere et godt bud på effektmåling. Det gør vi ved at tracke cross media, benchmarke og løbende overvåge det indhold, vi skaber sammen med de udvalgte influencers, op mod en isoleret kontrolgruppe.

Og hvad så nu?

Når vi taler med kollegaer i markedet, finder vi hurtigt konsensus om alle fire trin i processen, men desværre ser virkeligheden ud til at være mere laissez faire. Arbejdet med influencer marketing skal tilgås på samme måde, som vi gør med det øvrige marketingmix. 

Og vi kan stille os selv spørgsmålet, om vi ville tage lige så let på udvikling og distribution til andre kanaler. Svaret bør og skal være nej.

Det er hårdt arbejde at udvikle engagerende indhold, der rettidigt rammer relevante modtagere – there are no easy wins

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Konferencen Social Media Manageren finder sted 3. december 2019