Blockchain kommer til at spille en stor rolle – både for virksomheder og for vores samfund. De primære fordele ved blockchain er ting som sporbarhed, transparens og uforanderlighed.

I shipping ser vi lige nu, hvordan de største fragtfirmaer anvender teknologien til at spore varer, hvilket ultimativt giver hurtigere leveringstider. I musikbranchen har Spotify netop købt Mediachain, der via blockchain sikrer, at musik ikke kan kopieres og at musikerne bliver betalt. Walmart bruger blockchain til meget præcist at spore fødevarer – på den måde kan de bakke deres claim om en ansvarlig forsyningskæde op.

Gå ikke glip af dagens vigtigste nyheder – klik her.

I reklamebranchen ser vi, hvordan løsninger som Basic Attention Token kommer til at tage magten fra annoncørerne ved at skabe nye, brugerdrevne forretningsmodeller. Hertil kommer en række af løsninger, der vil give os alle mulighed for at skabe forretning på ting, vi allerede ejer – tjek fx projektet Golem, hvor man udlejer computerkraft til andre mod betaling.

Det er vigtigt at sige, at blockchain er en helt ny teknologi. En teknologi med et gigantisk potentiale, men ikke desto mindre stadig bare en teknologi. Og teknologi i sig selv ændrer ingenting. Udfordringen lige nu er at få skabt meningsfulde services oven på teknologien. Derfor har blockchain brug for design.

I Parabolic arbejder vi netop med dén udfordring. Vi bruger design til at hjælpe blockchain-drevne startups med at gå mainstream – ligesom vi hjælper corporates i gang med at bruge blockchain. Det er en udfordrende rolle, som gør det svært at planlægge projekter ned til mindste detalje. Derfor arbejder vi også på en ny måde, som ikke er baseret på timebetaling. I stedet foretrækker vi equity-baserede modeller eller lignende, hvor begge parter deler risiko og upside. Samarbejdet skal være åbent og ligeværdigt – og alle skal have hænderne på kogepladen.

Ugens overraskelse … er det superhøje kreative niveau hos de tre designbureauer, mine kolleger og jeg lige har besøgt i Mexico City.

Jeg blev rigtig glad, da jeg i denne uge fandt ud af … at Danske Bank stadig betaler prisen for deres skamløse handlinger. 

Branchens største udfordring lige nu er … at fastholde talent i en verden, hvor de bedste kun er til låns. Nye, åbne samarbejdsmodeller og et stigende antal freelancere gør det svært for de store bureauer at bevare relevansen. De dygtigste folk vil søge hen mod de mest spændende projekter – uanset hvor de findes.

Og det irriterer mig når … centrale aktører tager røven på os. Banker, der hvidvasker for milliarder. Magthavere, der svigter vælgernes tillid. Facebook, der misbruger folks data.

Løsningerne må være at … vi bygger nye, decentraliserede løsninger, der gør det sværere for virksomheder og myndigheder at misbruge deres position. Der er brug for ansvarlighed. Og mere samarbejde.

Når jeg går på weekend, skal jeg … køre motorcykel. Sæsonen starter heldigvis snart.

Jeg sender fredagsstafetten videre til ... Michael Bak, der er managing director ved Pier47, hvor Parabolic holder til et par dage om ugen. Spørgsmålet til Michael er: Hvorfor er co-working spaces at foretrække frem for traditionelle kontorrammer, når der skal skabes innovative løsninger?

Og så er der ugens optur: At være til konference i Acapulco sammen med mine tre co-founders. Anarchapulco, som konferencen hedder, fokuserer på frihed, kryptovaluta og privacy. Det perfekte sted at spotte de næste store ting – og noget helt andet end bare at tage til fx Money20/20 ligesom alle andre.

Ugens nedtur: End-to-end kundeoplevelsen på rejsen til Mexico – forhistoriske digitale platforme, tvivlsomt servicedesign i lufthavnen og en skuffende in-flight oplevelse hos KLM. Der er stadig et kæmpe innovationspotentiale, og blandt andet blockchain bliver en vigtig del af fremtidens løsninger.

Gå ikke glip af dagens vigtigste nyheder – klik her.