Klumme: Igen i 2018 steg forbruget på nettet. Den steg med 13 procent. En pæn stigning overordnet set. 

I 2017 steg e-handlen i Danmark med 14 procent til i alt 115 milliarder. I 2018 var omsætningen 129,3 milliarder gode danske kroner. En stigning på 14,7 milliarder - det vil naturligvis også stige i 2019.

Når det er sagt, og de fine store tal er vist, beskrevet og analyseret, så melder der sig også en anden historie. 

Nemlig den, at vi - ligesom de andre år - står midt i en omend spændende, skelsættende globalisering af e-handlen. Hvorfor det også er foruroligende, at danske e-handlere ikke kan følge med danskernes ønske om at handle på nettet. 

Det bliver tydeligere år for år. Se bare tallene indledningsvis - ifølge FDIH’s analyse af nethandlen i Danmark for 2018, er danskernes forbrug i udenlandske netbutikker vokset hurtigere end forbruget i de danske netbutikker. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Set fra min stol, så er det en trist udvikling, der burde tages op, og kæmpes imod. Dels med større investeringer og mere fokus på shops som Amazon og Alibaba. Hvor stort er tallet så egentligt. I 2018 gik 34 procent af alle handler til netbutikker udenfor landets grænser. 

Alt imens vi taler om butiksdød og interesseorganisationer, (nogle) retail-specialister og supermarkedskæder harcelerer over den stigende nethandel - uden egentlig at gøre noget proaktivt for at se ind i de fordele, der er ved at krydse on- og offline (jeg var også inde på dette i min klumme i uge 9)

Alt imens mere end 30 procent af nethandlen forsvinder til udenlandske aktører. Salg, som vi så nemt som at klø os i nakken, kunne få en større del af, blot ved at være på de internationale GOMP’er (Global Online Market Places). Bare start med ét land i Europa, hvor fx Amazon er repræsenteret. Så er du i gang, og du vil med garanti øge din omsætning.

Digitaliseringsprofessor, Jan Damsgaard fra CBS, advarer i en af DI Business’ podcast, om at danske job er i fare, ganske enkelt fordi virksomheder tager alt for let på de muligheder, der er på fx Amazon og Alibabas fremadstormende platforme - platforme der giver virksomheder muligheder, der ligger uden for danske grænser, og som ikke kræver et stort, dyrt sælgerkorps i et andet land, dyre salgskontorer m.m.

Ydermere påpeger han også, at danske webshops ligner gårdbutikker sammenlignet med de udenlandske spillere, når man ser på de åbenlyse fordele, der er ved at udnytte spillere som fx Amazon. Det være sig inden for det langt større kundegrundlag, som vil opnå viden om data, logistik og god kundeservice, som du ikke engang selv behøver at stå for.

Vi ved alle, at Amazon med høj fart er på vej til at gøre sit indtog i Skandinavien. Og nok med en fart og professionel ageren, som vi allerede har set Amazon gøre i Tyskland, UK og ikke mindst USA; nemlig det at erobre størstedelen af e-handlen med markedsandele på over 40 procent og ændre hele produkt-søgemodus, som vi normalvis kender det fra Google (her hvor vi alle starter vores søgninger på nettet). Hvilket betyder, at andelen af produktsøgninger på Amazon er på 50 procent og derover i Tyskland, siger noget om måden vi skal tilgå online produktsalg fremadrettet. 

I et land som Danmark er vi vant til, at 97 procent af søgningerne foregår på Google. Men når Amazon går i land, står danske e-handlere altså med en større udfordring end som så, hvis ikke vi/de har gjort sig klart, hvad strategien er, om vi har registreret vores brands hos Amazon (hvis man er brand owner) m.m. 

Hvorfor? Fordi Amazon vil trække sine eksisterende leverandører med ind på det danske og nordiske marked, og på den måde bliver Amazons leverandører indenlandske konkurrenter for allerede eksisterende brands i Danmark. 

Normalt i en sådan kamp, med nye spillere på marked, vil man have en hjemmebanefordel, som retailer. Men ikke i denne nye arena. For den er skruet helt anderledes sammen. 

Her har udebaneholdet alle fordelene, for de har spillet på Amazons arena i en årrække, og de kender alle tricks, og de har den dataerfaring, der skal til. Så er du ikke klar, når denne GOMP ankommer - så er det allerede for sent, og du vil komme langsommere fra start og miste vigtige points i kampen om kundernes add to basket.

Kort sagt blev vores e-handelsbalance med andre ord forværret i 2017, og indtoget af de globale giganter trækker i den gale retning også i 2018, og den vil gøre det med endnu hurtigere fart i 2019.

Danske e-handlere kan selv gøre noget for at skabe mere eksport: Analysér og forstå nærmarkeder som Sverige og Tyskland, oversæt sitet både sprogligt og kulturelt og – først og fremmest – skærp brandets digitale egenart, beskyt det og hold de gode målgrupper helt tæt på med god service og logistik - sikrer dit brand med en brandbeskyttelse på bl.a. Amazon og på Google. 

Bedre digital markedsføring er som at spænde sikkerhedsselen, men den er ikke en stensikker kur mod turbulens i de kommende år.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.