KLUMME: I al min tid som ecommerce-/marketing-mand (12 år) er der aldrig blevet talt og skrevet så meget om detailhandlens udfordringer som i 2019.

Jeg hører det fra kunder, analytikere, brancheorganisationer, journalister og andet godtfolk. Og jeg hører mange forskellige udlægninger og betragtninger om detailhandlens fortrædeligheder nu og i fremtiden.

Så hvad er problemet egentlig, helt grundlæggende?

Det har jeg funderet over i et stykke tid, både når jeg sad med kunder, og når jeg selv var kunde ude i butikkerne. Og jeg kom frem til detailhandlens problemkvadrant. Butikkerne står over for fire markante trends, der hver især har potentialet til trække tæppet væk under forretningen, og som i samlet flok repræsenter en eksistentiel trussel. Og mulighed.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Butikkernes problemkvadrant - kvadranterne er:

1. Dominerende digitalt

De fysiske butikker har mistet meget til ecommerce, og det vil fortsætte. Digitaliseringen viser ingen tegn på at sagtne farten, og forude venter en ny generation af forbrugere, der er vokset op med at handle via en skærm. Butikkernes helt store udfordring er at balancere og integrere de fysiske aktiviteter med de digitale, hvilket i praksis har vist sig være en svær øvelse for mange.

2. Data flytter magten

Kundekendskab er magt, og virksomhederne med de bedste data vil have en fordel. Derfor vil detailhandlen miste omsætning til brands og markedspladser. Disse to typer spillere vil indsamle stadig flere kundedata og dermed være i stand til at markedsføre og sælge direkte, på et personaliseret niveau. Dette bakkes op af tal fra blandt andet onlinemarkedspladser.dk, et projektsamarbejde mellem DI, Industriens Fond og CBS.

3. Hvor skal butikken ligge?

Byliv og butikslandskaber er under heftig forandring, og ingen ved rigtig, hvordan det vil se ud om 10 år. Hvad vil digitaliseringen gøre ved butiksbilledet? Vil vi stadig have gågader, eller er det vigtigere at ligge optimalt i forhold til afhentning af varer? Der er et historisk stort antal ukendte faktorer i spil, når butikkerne skal planlægge fremtidige lokationer.

4. Tøvende bestyrelser

Det er den øverste ledelses ansvar at erhverve sig de nødvendige indsigter og kompetencer for at træffe kvalificerede beslutninger. Det var en af pointerne fra IIH Nordics bestyrelsesformand Jens Harsaae, da han talte om digitalisering på direktionsniveau på et DI-arrangement i juni. Transformation skal være en fælles rejse for hele organisationen, men forankret i bestyrelse og direktion. Han har absolut ret, men for mange virksomheder er det blevet ved erkendelsen. Der er et viden- og kompetencemæssigt efterslæb i mange bestyrelser, og det på tide med noget disruption også på det niveau.

Eksistentielle spørgsmål

Kvadranten leverer ingen færdige løsninger, men skærer problemet ud i pap: Det hele forandrer sig, alt er i spil.

Kompleksitetsgraden er enorm, samtidig med at forandringshastigheden konstant synes at stige. Spørgsmålet er ikke, hvordan man taktisk skal forholde sig hver af disse udfordringer, men det langt mere eksistentielle spørgsmål: Hvorfor er vi her?

Der skal med andre ord stilles spørgsmål ved selve forretningsmodellen. Hvor er det, vi gør en forskel i markedet, og kan vi leve af det i fremtiden?

Det betyder ikke, der skal ske en paladsrevolution i virksomheden, men det kræver et mindset indstillet på ægte og grundlæggende forandring. Hvor man ikke fortaber sig i de seneste taktiske udfordringer, men fokuserer på de store spørgsmål, hele kvadranten.

Det kræver overblik, købmandskab og ikke mindst mod til gå nye veje. Virksomheden skal være villig til at forsøge nyt, når muligheden byder sig, selv om det også indebærer en risiko for fejl.

Forretningsmodeller i bevægelse

Det handler som sagt om at have det rette mindset, og når først det er på plads, er vejen fra livets store spørgsmål til øget omsætning ikke særlig lang.

Coolshop er et eksempel på en forretningsmodel i konstant bevægelse. På et tidspunkt opfandt e-handelsbutikken en robot til pakning af dvd-skiver og solgte efterfølgende teknologien til udlandet.

Inden for de sidste par år har Coolshop diversificeret ud i fysiske butikker, fordi det stadig er her, en stor del af markedet befinder sig. Vi ser samme trend hos de helt store e-handelsgiganter som Amazon og Zalando, der ligeledes åbner fysiske butikker for at nå kunderne.

Denne type butikker er anderledes, fordi de er startet af virksomheder med digitalisering i blodet. For eksempel gør de meget ud af at bruge data fra begge kanaler til at koordinere og forudsige salg.

Nogle ældre, hæderkronede virksomheder har også mestret kunsten at udfordre den bestående forretningsmodel Det var den desværre nu afdøde Lars Larsen et godt eksempel på.

Han symboliserede om nogen den traditionelle købmand med gode tilbud på hylderne, men samtidig erkendte Jysk behovet for målrettet digitalisering og havde modet til at satse. I begyndelsen af august i år kunne detailgiganten fortælle, at man havde rundet en milliard kroner i omsætning online.

Min kvadrant løser som sagt ikke alle problemer, men jeg håber, den understreger behovet for at anskue detailhandlens situation på det rette niveau. Forandring bringer ikke kun trusler med sig, men også muligheder.

Grib dem nu!

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.