Klumme: Wouw. Jeg har godt nok fået flyttet rundt på mit digitale verdensbillede efter at have læst Christina Boutrups bog om Kina og dette mægtige riges indflydelse på klodens digitale fremtid. 

“Den store tech revolution - sådan former Kina vores fremtid” hedder den – og jeg er blæst omkuld. 

Bemærkelsesværdigt, interessant, skræmmende, fascinerende, must-read!

Amazon, Google og Facebook fremstår som halvsløve teenagere, når det kommer til ejerskabet af digitale platforme. 

De kinesiske giganter har fart på og volumen af en anden verden, og de bakkes op og kontrolleres af et ét-parti-system som led i en national og langsigtet vækststrategi. 

Kina er i fuld gang med at sætte global dagsorden for e-handel, sociale medier, salg via sociale platforme, AI og IoT (Internet of Things).

I Kina står kampen (meget groft sagt) mellem Tencent og Alibaba.

LÆS OGSÅ: MANGE KAN LÆRE MEGET AF MATAS

Tencent er blandt verdens fem mest værdifulde brands, og gruppen har en bred vifte af styrkepositioner. 

Tencent sidder på 60 pct. af kinesernes onlinetid gennem især WeChat. En milliard aktive brugere pr. måned bruger WeChat med funktioner, som vi kender fra Facebook, Google, Youtube og Twitter og Mobilepay. 

Tencent har også en musiktjeneste med 700 million brugere og 120 millioner betalende brugere. (Godnat og sov godt, Spotify). Tencent’s forretningsområder omfatter kommunikation, film, litteratur, radio, e-sport, forskning, kunstig intelligens og meget, meget mere.

Alibaba er en gruppe med styrkepositioner inden for e-handel, detailhandel, internet, kunstig intelligens, betalingsservice, handelsplatforme for private, search, radio, e-sport og meget mere. 

Alibaba er til sammenligning lige så stor som eBay og Amazon tilsammen, og selskabet fylder 20 år i 2019. Børsnoteringen af Alibaba (på NYSE) skabte for alvor opmærksomhed om Kinas tech-revolution. Også Alibaba hører til blandt verdens 10 mest værdifulde brands.

Så kampen står mellem om det er lettere at komme fra socialt medie og underholdning og sætte sig på e-handelen (The Tencent way) eller at være en e-handelsgigant, som erobrer tid og opmærksomhed på sociale medier (Alibaba style). Den kamps udfald i Kina får betydning for hele kloden.

Udviklingen i Kina går stærkt. E-shoppen jd.com har eksempelvis testet drone-leverance af varer siden 2016. Til sammenligning venter Amazon stadig på at få flyvetilladelse i USA. (Jd.com er i parentes bemærket en Alibaba-konkurrent med en årlig omsætning på 3-400 mia. kr., og virksomheden er begyndt at investere i distribution i Frankrig).

Farten er altså højere. Det samfundsmæssige og politiske råderum er væsensforskelligt. (Nul demokrati, kommunistpartiet har styr på koncernerne, ingen forhindringer for at bruge personlige data, stenhård handelsprotektionisme). 

Volumen er også allerede helt oppe i den globale superliga sammen med Amazon og Google. Derfor kommer vi til at forholde os til den kinesiske digitale taktstok.

Markedsføring i Kina beror eksempelvis på noget større end klassisk annoncering. 

Omdrejningspunktet for det meste af produktannonceringen er sociale medier med endorsement via kendisser eller dine venner. 

Vi skal lære en anden kultur at kende. Kina er dynamisk og yderst forretnings-smidig. Målene er ikke tre, fire eller fem-års-planer. Kineserne opererer med 100-årsplaner. De har tid til at vente, og de trækker på kinesisk filosofi, Tai Chi, meditation og kung fu. 

LÆS OGSÅ: HVIS MADS SKJERN KOM ANKOM TIL KORSBÆK ANNO 2018

Kina er allerede en voldsom magtfaktor, og de største firmaer opererer med en global dagsorden. Vi skal derfor også se potentialet i tide. 

Bestseller opnåede sidste år at sælge varer for en mia. kr. på én dag på Alibabas Singles Day (en pendant til Valentines day og Black Friday). 

Bestseller stod nemlig for under en procent af Alibabas samlede omsætning. En omsætning, der i år, gav Alibaba en omsætning på 202,5 mia. kr. på denne ene Singles Day, der imodsætning til sidste år “kun” lå på 150 mia. kr. 

Ufatteligt.

Læs bogen. Den beskriver en vild virkelighed, som er din allerede!