Klumme: The future is private annoncerede Mark Zuckerberg i begyndelsen af maj på Facebooks udviklingskonference.

Facebook er ellers bygget op omkring det modsatte - at gøre det private offentligt - så hvordan skal man tolke udmeldingen?

Deling af det private har vist sig at have konsekvenser for de milliarder af trofaste brugere, som Facebook har uddraget personlige informationer fra og beskyldes for at have videresolgt til de magtfulde og højest bydende. Så hvorfor fremturer Facebook pludselig med så diametralt et skift? Er det bluff? Er det simpel marketing? Svaret er enkelt: Nej. Tværtimod. Det er simpelthen blevet tid til at Zuckerberg soner sine synder.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER - KLIK HER.

Vores tid kan sammenlignes med den store vaskedag. Renselse er blevet alfa og omega for store firmaer, som i årenes løb har skabt sig et dårligt ry. Strategien benyttede Dong, for eksempel, da selskabet skiftede navn til Ørsted og solgte sig selv som et nyt, grønt energiselskab i stedet for et sort. 

Nu forsøger Facebook sig med samme taktik, idet selskabet vil opfattes som privatlivets vogtere, i stedet for dets største trussel. Skiftet antager nærmest en rituel karakter. Man skal, på den offentlige scene, overbevise om at man har opdaget den gift, som det originale produkt indeholdt og nu forpligter sig til at udskille giften i sit nye produkt. En omvendelse finder sted, som både redder den syndige virksomhed fra fordømmelse og ruin, men også forædler produktet, sådan at vi med god samvittighed kan fortsætte forbruget og måske endda skrue op.

Renselsen er på papiret absurd. Det giftige produkt forsøger at overbevise om, at det også indeholder medicinen. Vi kender det især fra Coca-Cola, der sælger sundere alternativer af originalen. Vi ved godt, at Coca-Cola fylder os med sukker og ødelægger vores tænder, men firmaet er så forbrugervenligt, at de tilbyder light og zero. Pseudoprodukter, på samme flasker.

Grunden til, at strategien virker, skal man ifølge Slavoj Žižek finde i tidens forhold til hedonisme, hvor less is more er blevet et vestligt dogme. Nydelse og begrænsning skal fungere i et harmonisk samspil, så alting skal indtages med måde. Kaffe uden koffein, fløde minus fedt og cigaretter uden nikotin. Forelskelsen tager stadig sit udspring i den syndige original, men produktet er nødsaget til at skrue lidt ned for charmen, så vi kan fortsætte med at konsumere, uden at vi kløjes i det.

Sådan blev det med Coca-Cola, og sådan bliver det med Facebook, der i sin ungdom var et excessivt medie. Billeder fra firmajulefrokosten blev delt med alle og de medvirkende blev tagget, så folk ikke var i tvivl om, hvem der havde brækket sig - og hvem der havde kysset i krogene, til en fest, som de fleste i udgangspunktet, slet ikke var inviteret til. Der var også frie tøjler i forhold til, hvad der måtte optræde på fotos, og hvordan man måtte debattere på tråde. Men alting har en ende og især i vores tid.

Når Mark Zuckerberg indtager scenen og lader sloganet The future is private skinne i baggrunden, så er vi vidne til shamanens forførende seance, som skal få os til at glemme fortidens synder og overbevise os om, at de nye flasker ikke indeholder rester fra den gamle gift, men er en helbredende mirakelkur.

Vi må derefter indstille os på, at når renselsen er ovre, så skal det private stadig være offentligt, men på en superprivat måde.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER - KLIK HER.