Klumme: Danske virksomheders etiske beredskab spænder vidt. Fra den ene yderlighed til den anden. Lad mig begynde med at formulere et par ekstremer: 

I den virkelig klamme ende finder vi en virksomhed, der helt bevidst arbejder efter en strategi, der ”skal skabe bekymring”, og det meget gerne i en grad så ”det bliver kaotisk”. Og så de borgere, der bor de området, forestiller sig at ”folk risikerer at dø”, som der står i Power Point-præsentationerne. 

Strategien bliver godkendt helt til tops og er udarbejdet i uskøn forening mellem interne kommunikationsstrateger og dyrt indkøbte eksterne konsulenter fra et bureau, der ”forbinder brands, forretning og mennesker”, som bureauet skriver om sig selv på sin hjemmeside, der i øvrigt er domineret af farverne advarselsgul og kulsort. Menneskedelen fordi ”det er her det hele starter og stopper.”

Ja, dét skal jeg love for. Hjertestopper.

Gå ikke glip af dagens vigtigste nyheder – klik her.

I den helt modsatte ende af skalaen for anstændig menneskelig opførsel finder vi en virksomhed, der tilsyneladende er nået til en helt anden konklusion efter strategi-workshoppen. Her har man ædelt formuleret sit WHY som ”at skabe tryghed for borgerne” og krydret med en uendelig strøm af lignende formuleringer som ”vi er altid klar til at hjælpe” og ”be there when we are needed” og ... fortsæt selv.   

Det specielle ved de to eksempler er, som du sikkert har gættet, at det er den samme virksomhed. 

Gode gamle Falck. Stiftet i efteråret 1906 af Sophus Falck som Redningskorpset for København og Frederiksberg. I dag en international servicekoncern med en ledelse, som nu har Konkurrencerådets ord for, at den med åbne øjne, eksekverede en detaljeret køreplan for beskidt spinkrigsførsel - komplet med falske Facebook-profiler og undergravende anonyme tip til den underbemandede regionale presse, der i lidt for høj grad tog for sig af fake-news-buffetens lune retter. 

Alt sammen med det formål at undergrave den konkurrent, som havde vundet udbuddet om ambulancekørsel i Region Syddanmark. En serviceydelse, som Falck åbenbart mente at have ret til at levere efter mange årtier med monopollignende tilstande. Og som nu skulle vindes tilbage. For enhver pris.

Den blev høj. Fordi der var tale om en giftig cocktail af en samarbejds-duo, hvor ingen af parterne var i stand til at bremse op og stille spørgsmålet ”er det her nu også i orden?”. Faktisk burde nogen have råbt ”Stop. Det her er overhovedet ikke i orden!” 

Det går galt, når man kombinerer en virksomhedsledelse, der uden at blinke fremturer med purpose-snak om at ”hjælpe mennesker i nød” og samtidig godkender en strategi der, hvis den lykkes fuldt ud, kan udsætte mennesker for livsfare (det vender jeg tilbage til), med et PR- og Kommunikationsbureau, som har skrevet under på branchens etiske regelsæt, der så bare bliver ignoreret og overtrådt fra en ende af.     

Det værste er jo ikke, at en lille konkurrent er blevet kvalt med ufine, usympatiske og (måske) ulovlige metoder, af en dårlig taber, der nu er meldt til politiet. Det er ”kun” ufint, dybt usympatisk, pinligt og respektløst overfor markedet og de vedtagne regler, der regulerer det, så alle har fair betingelser.      

Det virkelig kyniske i denne her sag er, at Falck og kommunikationsbureauet Advice, ifølge Konkurrencerådets redegørelse, udtænkte og eksekverede en fælles strategi, som skulle gøre det vanskeligt, helst umuligt, for selskabet, der havde vundet ambulancekørslen, at rekruttere kvalificerede reddere nok til at bemandingsplaner og responstider, fra opkald til assistance, kunne overholdes. Den slags kan jo være livsfarligt i situationer, hvor hver minut tæller.   

Jeg håber, at nogen af de implicerede i det mindste har tænkt tanken ”er det her nu også i orden?” undervejs, selvom der ikke rigtig var stemning for at sige det højt. 

Hyklerisk? Ja måske. Falcks Sustainability Report 2018, indeholder i hvert fald en formulering, der erklærer, at rækkefølgen er 1. Stabilisering og styrkelse af forretningen. 2. Samfundsmæssige mål.

”A word from the CEO” på side 4 slutter sådanher: ”(...) once our business platform has become further stabilised and strengthened, it is our clear ambition to take further initiatives to advance societal goals.”

Teksten handler om, Falcks begyndende (indrømmer man ydmygest) bestræbelser på at fremme FN’s verdensmål om bl.a. bæredygtighed, diversitet og retfærdighed. Uden den aktuelle sag, kunne det selvfølgelig læses som et oprigtigt ønske om at yde alt hvad den strømlinede forretning, som ”altid er klar til at hjælpe”, kan trække i FN’s tjeneste. 

Foreløbig - og indtil alle implicerede parter møjsommeligt er kravlet op over nul på troværdighedsskalaen, lyder det kalkuleret kynisk i mine ører. Som en bølge, man vist hellere må ride med på. Som endnu en køligt udtænkt strategi.  

Gå ikke glip af dagens vigtigste nyheder – klik her.