Klumme: Sommeren er en underlig tid. Facebook er underlig tom. Intet nyt udover strandkant og Aperol.

På Twitter beder selv Kenn Hansen om sommertips. LinkedIn synes fortabt i reklamer, og dine feriehungrende, internationale kontakters arbejdsomhed. Medierne pludrer mest om vejret, men der er altid plads til en skandale. Maveforgiftning i sommerlandet, turister fanget på rædselshotel osv.

Sidder du alene tilbage i kommunikationsafdelingen, er sommeren et genialt tidspunkt til brainstorm og nye idéer.

Her er fem ting, du med fordel kan bruge kontordagene på, når du ikke vrisser over alt det, kollegerne glemte at fixe, inden de strøg mod Møn eller Mauritius.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

1. Årstidens fortællinger. Chancerne for, at medierne får lyst til at skrive om festivalgrej, sol-råd, sommerhusaktiviteter i regnvejr osv., er 100:100. Og selvom du måske ikke har materialet til at nå til tops i TV2-nyhederne, kan du sagtens skaffe pæne læsertal i lokalavisen eller på dine sociale mediekanaler. Indrøm det nu: Du ville ikke kunne stå for click-bait med overskriften ”Sådan pakker du din feriekuffert og sparer 1.000 kroner”

2. Genovervej dine hovedbudskaber. Er det virkelig stadig tidssvarende, at der står ”Kunden i fokus” på alt jeres materiale? Dagligdagen betyder konkrete arbejdsopgaver og masser af deadlines. Når snuden er i sporet, ryger overblikket. Sommeren er et godt tidspunkt til at se på kernefortælling, eksistensberettigelse, value proposition og alt det andet sludder, der rigtignok lyder, som om RUC og CBS har lavet en pagt med Satan, men reelt betyder det forskellen på at blive forstået eller misforstået.

3. GÅ I PANIK. Sommertid er krisetid. Hvis du ikke har en responseplan for potentielle omdømmekriser, er det på høje tid. Det er jo dig selv, der ender med balladen, når alle andre er på ferie. Har du én gang siddet alene med en krise, behøver du ikke anden motivation. Og din chef vil elske dig, den dag der virkelig er behov for en kriseplan, og du kan flå dit værk op af skuffen og sætte i gang.

4. Ryst netværket. Skriv 20 e-mail med forslag til konkrete møder, du har overvejet, men som var mere Nice-to-have end Need-to-have mens alting buldrede derudaf. Læg dem i din kladdefolder og send dem, når industriferien er slut. På den måde rammer dine budskaber kontakterne, inden alting sander til igen. Og du får hentet den inspiration, der skal til for at skabe resultater i efteråret.

5. Tag et kig på din virksomhed udefra. Intet er så farligt for opfattelsen af en organisations legitimitet som tonedøvhed og en egen ”indre” logik, der ikke følges med omverdenens. Prøv at lægge firmabrillen og læs, hvad folk har skrevet om jer med et åbent sind. Brug alle dine medieovervågninger, eller lav en simpel google-søgning. Sidder du i en mere anonym organisation, så læs kundehenvendelser og nyheder om hele markedet. Sæt dig derefter ned og definér tre områder, hvor I måske kan gøre det lidt bedre.

Når du har gennemgået alle disse trin, er du klar til at sparke efteråret i gang med et brag. Problemet er blot, at hvis du har gjort det hele grundigt, så siger kalenderen februar. Derfor bør du nok nøjes med et par punkter.

Det allervigtigste er dog at komme ud i solen, ligegyldig om du har ferie eller ej. Så har du som menneske både overskud og interessante sommerhistorier at byde på, når vejret bliver dårligt igen, og du skal dele røverhistorier over frokostordningen. 

Vi ses til august.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.