Klumme: 9. og 14. maj kunne man læse artikler under meget tidstypiske og sigende overskrifter i henholdsvis Børsen og Finans: “Lær at elske Amazon og Zalando” og “Detailkæder mister danske butikker.” Nedslående læsning. Men fat mod. Det forholder sig ikke så sort, som det er fremlagt!

Groft sagt handler det om at lære at acceptere tingenes tilstand på nettet og tage nælden ved dens rod. Og agere ud fra hvordan virkeligheden er - nu og her.

Der har været og er til stadighed en tendens til Peter-og- ulven-kommunikation i de danske medier, når det gælder Amazons forestående ankomst til Norden - et stigende antal af konkurser, hvor mange af de kædedrevne butikker forsvinder i takt med, at flere forbrugerkroner flytter online.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER - KLIK HER.

Hvis man hele tiden råber ”ulven kommer” i medierne og ellers stikker hovedet i busken, så sker der ikke rigtig nogen ændring på et vigende retailmarked, hvis reelle problem er, man ikke får koblet online sammen med offline. Her skal man også koble kløgt, snilde og erfaring til for at supplere sine eksisterende kanaler.

De online-spillere, der år for år tager stadig flere (online-)markedsandele, er dem, der har formået at kigge ind i koblingen mellem on- og offline på tværs af kanaler, herunder tredjeparts-platforme som Amazon og eBay.

Mange af disse etablerede retailere, der er begyndt med at sælge via nettet, er nu også begyndt at kigge ind i god gammeldags offline retail; bare med et online fokus og en logisk kobling mellem disciplinerne, samtidig med at data bliver en styrende faktor for indsigt og taktisk snilde.

Jeg vil derfor mene, at dét, det handler om her, er, hvorvidt detailhandelen egentlig er i krise, eller om det er den bagvedliggende forretningsmodel, der er udfordret; og på flere niveauer sågar.

Noget kunne nemlig tyde på, at det er sådan, det forholder sig. For eksempel når man kigger nærmere på tallene for konkurserne og ser på, hvilke virksomheder der taber eller går tilbage. Mange forretningsmodeller er grundlæggende ikke gearet til digital transformation eller netsalg  - uanset om det er B2B eller B2C.

Alt for mange virksomheder investerer simpelt hen ikke nok i denne transformation - eller fejler i forsøget. De forsømmer at transformere kundeservice og inspirationen til salg og dermed opsamling af vigtige data, der netop kan understøtte den videre udvikling af services for kunderne.

Pointen er ikke, at Amazon eller e-handel generelt er en trussel, men en klar mulighed for din virksomhed. En mulighed der skal gribes i tide med ny innovation, kreativitet og ikke mindst fantasi. Men det er nemmere sagt end gjort, jeg ved det, men det er absolut muligt.

Ifølge en analyse udfærdiget af McKinsey fra 2018, stiger omsætningen med op til 5,5 procent, og EBIT øges med op til 4,8 procent for virksomheder med platforms-strategier, hvis vi kigger på B2B-salg.

De har deres produkter på de rette platforme - både med egen shop, men også ved eksempelvis at være på Amazon og eller andre platforme som en del af et online-mix. Ser man så på forbruget online, er det nemlig kraftigt stigende, og vil være det i årene, der kommer - vi har aldrig forbrugt så meget, som vi gør i disse år.

Amazon er den fjerde mest besøgte shop i Danmark ifølge FDIH, og det er på trods af, at giganten endnu ikke er til stede med en dansksproget shop og kun har en andel på to procent af det danske online-marked. 

Jeg mener, at en af vejene ud af dette digitale dødvande er at kigge mere strategisk ind i, hvad tredjeparts-platforme kan bibringe salg af dine produkter. For der er en genvej til (mere) online-salg ved at gå på platforme som Amazon, eBay o.a.

Du bliver klogere på mekanismerne, og du har mulighed for at teste dine produkter. Find den rette kobling for din virksomhed, for den findes - det er så sikkert som ammen i kirken.

Konstant stigende online-salg er ikke kun et faktum og en trussel, men også en enorm mulighed for danske virksomheder. Og det starter med at få hovedet ud af busken.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER - KLIK HER.