Klumme: Hvis F.C. København havde spillet i Bundesligaen den seneste sæson, var vi blevet nummer fire. Kun overgået af FC Bayern München, Borussia Dortmund og FC Schalke 04. Havde FCK været en del af den spanske La Liga, så var vi også endt i top fem. Kun overgået af FC Barcelona, Real Madrid, Atletico Madrid og Betis Sevilla. 

I en rent nordisk liga ville FCK være nummer et. Med det samme antal point som nummer to og tre i ligaen – tilsammen. Desuden er FCK i Danmark større end Brøndby, FC Midtjylland og Herrelandsholdet. Tilsammen. 

Ovenstående er ikke et udtryk for københavnsk storhedsvanvid eller fantasy-ligaer. Det er de faktiske digitale forhold, hvis man måler antallet af interaktioner på Facebook ved hjælp af Crowdtangle over de seneste 12 måneder på tværs af klubber og ligaer. 

Ser man på tallene uden for branchen og på tværs af mediehuse i Danmark, så er FCK placeret på en aktuel niendeplads målt på interaktioner på Facebook. Sorterer man og ser alene på sportsmedier, så er FCK nummer to i Danmark. Kun overgået af TV2 Sport og foran DR Sporten, B.T. Sporten, Ekstra Bladet Sport blandt andre. Billedet og tendensen er den samme, når vi måler på andre sociale medier som Instagram, Youtube og Twitter.  

Forklaringerne på de tal er naturligvis komplekse. Fodbolden er som udgangspunkt en utrolig stærk og engagerende platform året rundt. Fodbolden skaber en stærk affinitet mellem mennesker, men i høj grad også mellem brands. 

Vi har i de seneste år satset investeret markant i at bygge vores eget mediehus, hvor vi kan skabe og producere alt content inhouse. Vi har udviklet os stærkt på videodelen og opbygget en meget høj produktionskvalitet, der skal kunne stå mål med produktionsselskaber og TV-stationer.   

Den satsning er en del af vores strategi, hvor vi bestræber os på ikke at tænke som en traditionel fodboldklub, når det kommer til content. Vi vil tænke og agere som et mediehus.

Vi skal være datadrevet, vi skal være innovative, vi skal være konkurrencedygtige målt mod andre mediehuse. Og så skal vi være relevante for vores omverden – også på SoMe. Tallene på videodelen tyder også på, at vi er på rette vej. De seneste 12 måneder er der blevet set 31,2 millioner minutters video på vores YouTube-kanal, der har haft mere end 11 millioner visninger og ofte er i Top 25 blandt alle europæiske fodboldklubber. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Men hvordan sørger vi så for at være relevante? 

Svaret er aldrig entydigt eller simpelt. Det handler om, at vi har nogle stærke distributionskanaler, men det handler i den grad også om at skabe unikt content til de platforme, som engagerer fansene og brugerne. Man kan med andre ord ikke have det ene uden også at have det andet: Du kan ikke bygge stærke distributionskanaler uden stærkt indhold, og du kan ikke brede dit stærke indhold ud uden en stærk distribution og omtanke bag den.  

Det kan man kun, hvis man kender sit publikum og har en god ide om, hvad der giver mening for dem. Hos os er modtagerne en meget bred demografisk skare, men vi forsøger at finde de fælles referencepunkter. Vi forsøger også, at være modige i forhold til at teste ting af og dyrke dem, der virker og dræbe dem, der ikke gør. Hurtigt. 

Derfor laver vi al kommunikation og markedsføring selv – og ikke mindst i samarbejde med vores partnere. Det betyder, at vi i høj grad kan arbejde som vores eget bureau og produktionsselskab med egne videofolk, marketers, grafikere og analytikere. Det gør, at vi kan producere hele pakken – både for os selv, men også for partnere. Og det gør os også agile og tilpasningsdygtige med kort varsel. 

Hvordan tjener I så penge på det? Det uundgåelige og enormt relevante spørgsmål.

Det gør vi på flere måder. Først og fremmest, så kender vi vores målgruppe utroligt godt, både ud fra de gængse parametre som køn, alder, demografi mv., men også ud fra deres clusters af affinitet til forskellige brancher og brands.

Det betyder, at vi kan arbejde målrettet både i forhold til vores og partneres produkter. Det handler for os naturligvis om at gøre FCK så attraktiv som overhovedet muligt for flest mulige mennesker. For at få dem til at gå ind og se fodbold, købe vores trøje, indgå i en relation med os og for nogles vedkommende lave partnerskaber med os.

I de seneste 12 måneder er vi lykkedes med at skabe det højeste tilskuersnit i Superligaen siden 2010/2011 sæsonen, vi har slået rekorden i omsætning per tilskuer og vores fanshop har sat all time high i omsætning på en enkelt kampdag.  

Udover det organiske kører vi også betalte kampagner i diverse kanaler. Her står vi særligt rigtig stærkt med vores målrettede annoncering på Facebook og Instagram, hvor vi for tiden arbejder med en ROAS på mellem 10-20 gange pengene på tværs af vores forskellige forretningsområder.

Dette gælder også de kampagner, vi udarbejder i samarbejde med vores partnere, hvor vi mere og mere agerer mediehus/bureau for vores partnere. Det samarbejde indebærer alt fra idé- og konceptudvikling til contentproduktion, distribution og medieindkøb.

På partnerfronten har vi således skabt cases i samarbejde med stærke brands som adidas, Hugo Boss, Unibet, Carlsberg og Zalando, der både har købt ind i de stærke distributionskanaler, i den høje kvalitet af content og i vores segmenteringsmuligheder og målgrupper.

Det gør, at vi kan hjælpe partnere med sammen at få lavet content, der er relevant for dem, for os og for vores fans, så vi rammer en relevant målgruppe på vores sociale medier.  

Vores samarbejde med adidas har vi primært udviklet omkring lanceringer af vores trøjer, som vi i dag har formået at bringe op på et kvalitetsniveau, hvor filmene bliver globalt godkendt af adidas-koncernen. Med Hugo Boss har vi lavet content, konkurrencer og senest produceret en film med Viktor Fischer, der ikke bare klarede sig godt på sociale medier, men også bliver benyttet i CPH Airport og i Hugo Boss-butikkerne i København. 

Zalando lavede vi et samarbejde med, hvor vi via unikt og engagerende content med FCK-spillere og segmentering via vores data kunne sende en relevant målgruppe videre til Zalandos platforme. Det gav Zalando en click-pris, der var fem gange lavere end gennemsnittet i branchen og en click-through-rate, der var mere end tre gange højere end branchens gennemsnit.  

Med Carlsberg har vi kombineret det digitale engagement med det fysiske. Her lavede vi dagen efter guldkampen et event, hvor vi sammen med Carlsberg og vores fans ryddede op i Fælledparken. På Facebook nåede præsentationen af eventet og et billede af det på dagen mere end 100.000 i reach. Det understreger potentialet i også at engagere sig i verden omkring os – også digitalt. 

Vi tror på, at nøglen til at skabe både engagement og forretning i fremtiden på området er, at vi fortsat udvikler os som mediehus og gør os attraktive for partnere at skabe engagerende og relevant content sammen med. 

Vi har skabt nogle resultater, som vi er stolte af både, fordi vi kan se at en langvarig tendens er vendt og flere fans strømmer til Telia Parken, men også fordi mange af disse resultater er skabt på godt gammeldags håndværk og strategi.

For at tage næste step og arbejde mere intelligent og automatiseret med målgrupper er vi i øjeblikket i gang med at implementere et dataprojekt i samarbejde med Netcompany, og vi er skiftet til Agillic-marketingplatformen. Vi forventer naturligvis, at disse step kan sætte yderligere skub i vores rejse mod at agere som mediehus.  

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.