Klumme: Marketing- og kommunikationsfolk eller content creators på forskellige bureautyper er ikke altid de bedste til at finde de skarpeste brand-historier. Indrømmet, de er tit rimelig gode til at finde på dem, men risikoen er, at det kniber med autenticiteten. Og forbrugerne har jo en veludviklet evne til at gennemskue konstrueret storytelling. 

Så drop ejerfornemmelsen og bevæg dig ud fra den sikre zone i Marketing & Kommunikation. Nu skal du på jagt. Efter ægte engagerede historiefortællere, der kan knytte kunder og ansatte tættere til branded. De findes. Og sjovt nok er de sandsynligvis tæt på produkterne.  

Forleden stødte jeg på en fascinerende historie om en englænder, der på eget initiativ begyndte på lidt everyday corporate storytelling i sin fritid, fordi han syntes, der var en masse gode historier, som ... ja, som han bare have lyst til at fortælle videre til resten af verden. Derfor startede han en hobby-blog og begyndte at skrive løs efter arbejdstid.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Hovedpersonen hedder Steve Clayton. For knap 10 år siden arbejdede han hos Microsoft i London. Clayton er universitetsuddannet i computer science og i tech-gigantens engelske hovedkvarter var han tilknyttet et team, der nørdede med Systems Engineering, altså ting og sager som systemkrav, funktionel arkitektur og komponentdesign. Pænt nørdet software-fyr, med andre ord. Men også en mand med en god iagttagelsesevne, næse for de gode historier og lyst til at formidle dem videre.

Der eksisterede også en officiel Microsoft blog, pænt kedelig og forretningspolitisk korrekt uden skarpe kanter - styret af kommunikationsafdelingen. 

Troede han skulle fyres

Det var Steve Clayton udmærket klar over, så da han en dag blev ringet op af en mand, der præsenterede sig som Corporate Vice President of Communications, og som gerne ville ”se ham til et møde med ét punkt på dagsordenen: Hans fritidsblog”, var Clayton sikker på, at han som minimum skulle stille til en alvorlig advarsel med tilhørende skideballe, eller måske endda til en øjeblikkelig fyring.

Sagen var nemlig den, at Clayton var en noget anderledes blogger, end de glatte proffer, som fodrede den officielle blog: Han skrev lige ud af posen. Om stort og småt, som han observerede i sin dagligdag, de gode erfaringer og aha-oplevelser, men også de mindre heldige episoder. Ærligt, af og til kritisk og med stor lyst til at diskutere med sig selv og andre, hvad Microsoft kunne lære af sine fejl og gøre bedre næste gang. 

Steve Clayton blev ikke fyret. Tværtimod. Vicepræsidenten for Kommunikation havde både læst bloggen og set lyset. Han havde set engagement og ægte interesse for stoffet. Og han var klog nok til at forstå, at det ikke nødvendigvis var hans (eller hæren af kommunikations- og marketingsfolks) opgave at finde på en masse historier - men at finde og løfte passionerede evangelister som Clayton.  

Fra London til HQ i Seattle

Clayton fik et tilbud om, så hurtigt som muligt, at pakke sig selv og familien sammen og flytte fra London til hovedkvarteret i Seattle, helt oppe i USA’s nordvestlige hjørne, hvor han kunne starte i et nyoprettet job som Chief Storyteller. Det sagde han, lettere forbløffet, ja til.

Den nyudnævnte Chief Storyteller gik grundigt til værks. Han indledte straks en slags intern antropologisk énmands-ekspedition i det gigantiske Microsoft HQ og gav sig til at tale med udvalgte nøglepersoner for at blive klogere på, hvad de syntes var de gode - og mindre heldige - historier. På den måde brugte han sin eget nysgerrige udgangspunkt til at øve sig i, hvordan han skulle finde de gode historier andre steder end i sit eget hoved.      

I dag har Steve Clayton stadig titel af Chief Storyteller og var for nogle år siden med til at formulere et nyt Microsoft Mission Statement: “To empower every person and organization on the planet to achieve more.” 

Det er her i 2019 omdrejningspunktet for et Storytelling Team, som i tæller 35-40 ansatte og et fast korps af freelancere.  

Teamets medlemmer coacher blandt andet de topledere, som skal på scenen til produktpræsentationer eller være keynote speakere på interne og eksterne konferencer.

Desuden passer de en lang række sites, fx Microsoft Stories (baggrundshistorier til journalister), Story Labs (legeplads der eksperimenterer med forskellige fortælleformater), Explanimators (animationsfilm) og Microsoft Life (Employer branding).

God historie, ik? 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.