Klumme: Jeg har igennem mange år haft den holdning, at kundernes ageren professionelt og privat er afgørende for, hvordan de handler med os som virksomhed.

Jeg mener, det er vigtigt at forstå kundernes generelle behov og ikke kun dem, vi som virksomhed dækker. Vi skal være i stand til at koble os på kundernes hverdag og derigennem gøre den nemmere for dem. Hvad har betydning i hverdagen? Er det nemmere adgang til sund mad? Er det mere tid til familien, større overskud til motion eller noget helt fjerde?

Digitaliseringen har haft en meget stor indflydelse på kundebearbejdningen. Vi har i dag adgang til langt større viden om kunderne i kraft af de tilgængelige data. Det har resulteret i meget skrivebordsarbejde i marketingafdelingen – og med god grund. Det er nemt og billigt at analysere sig frem til kundernes gøren og laden og dernæst målrette salg og kommunikation på en meget effektiv måde.  

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Men hvornår har du sidst talt med dine kunder, mødt dem i øjenhøjde?

Hos Brødrene Dahl er vi så heldige at have 53 fysiske butikker. Her er der en guldgruppe af information at hente. Ikke kun i forhold til hvad kunden købte sidst - det kan vi jo bare se i vores systemer.

Nej, det er muligheden for at komme i dialog med kunderne, der ligger mig meget på sinde. Uanset om det blot er to minutter ved kaffemaskinen, eller om det er at gå rundt og observere, hvordan dialogen er mellem personale og kunde. At få hverdagens små sandheder præsenteret face-to-face hjælper meget på en samlet forståelse for vores målgruppe.

Hvordan kan din virksomhed være med til at gøre kundernes hverdag lettere?

Faktisk kan det være svært for en kunde at sætte ord på, hvordan vi kan byde ind med mere end blot at sælge det produkt, de forventer. Og faktisk er det også rigtig svært for os som leverandør at bryde med vores egen opfattelse af det produkt, vi sælger. 

Hvad nu hvis vi som virksomhed kan lave omnichannel om til mychannel, altså der hvor jeg som forbruger kan få det, jeg ønsker og har behov for – uden hensyn til om det er som privatperson eller i min arbejdshverdag.      

Så hvorfor nu al den snak om indsigt i kundernes hverdag? Kan vi ikke blot forsætte med at markedsføre og sælge varen på den måde, vi altid har gjort.

Jeg tror på, at fremtidens vindere er de virksomheder, der forstår at koble kundernes hverdagsbehov sammen med den vare/ydelse, virksomheden tilbyder. Om det er i egen værdikæde eller i samarbejde med andre, mener jeg ikke, er afgørende. 

Som forbruger forventer jeg mere og mere convenience – tiden er vigtig og one point of contact bliver afgørende. Hvorfor skal jeg som kunde besøge flere websites eller butikker, hvis jeg kan klare mine daglig gøremål et sted. 

Tænk i kundens hverdag – og ikke kun på det produkt du sælger. 

Jeg er sikker på, at du med denne viden vil blive en endnu bedre sparringspartner for din virksomhedsledelse og komme op med løsninger, der giver jeres kunder endnu mere værdi i jeres samarbejde.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.