Klumme: I et shoppingcenter midt i Shanghai, en etage under jorden, ligger fremtiden for danske supermarkeder. Og dén fremtid hedder Hema og er ejet af Alibaba. Jeg har mødt fremtiden her, som en anden rejsende Onkel Mack. 

Det er et fantastisk og overvældende syn, der møder mig denne onsdag i Shanghai. Et gennemført eksempel på det man i retail-jargon kalder ”new retail” – og som går ud på, at handel på internettet og shopping i fysiske butikker smelter sammen på fineste, sømløse vis via robotter, én app og ved brug af AI. 

Alle kigger i disse år mod Amazon, hvilket undertegnede også gør, jf. mine mange artikler om konglomeratet de seneste år. 

Men danske retailere med online-ambitioner bliver også nødt til at kigge mod riget i midten. For her vil man med det samme konstatere, at de virksomheder, der driver fremtiden, gør det i samarbejde med forbrugerne. Det handler i den grad om data i Kina. Her skelner man ikke mellem on- og offline, som vi stadig gør på vores breddegrader.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Tilbage til min supermarkeds epifani midt i Shanghai.

For det ér et imponerende syn, der møder mig, da jeg træder ind i dette supermarked. Her bliver jeg mødt af køledisk efter køledisk med friske råvarer, placeret næsten som på samme måde som i et dansk supermarked, bortset fra de bassiner med levende fisk og skaldyr, der svømmer rundt i frisk og klart vand side om side med bassiner med friske, levende tusser og skildpadder, der ligger klar til at tage med hjem og tilberede.

Varerne er udstyret med en barcode, der fortæller kunderne om, hvor varen kommer fra, hvornår den er produceret - det er som regel sket samme dag. 

Ydermere er der anbefalinger til anvendelsesmåde, anretning, anmeldelser fra brugerne om produktets kvalitet - du kan sågar få tilberedt aftenens lune måltid, mens du handler eller få det bragt hjem. Med ét klik i appen, og varen er tilført din kurv, og du betaler via Alipay, når du forlader butikken med dine varer i din kurv - uden at ramme en ekspedient.

Dog kommer de fleste salg i Hema via nettet. Når ordren er tikket ind via nettet, pakkes varerne i poser, der placeres på bøjler på et transportbånd, der kører rundt oppe under supermarkeds loft. Alt imens vi andre dødelige går og handler vores varer på traditionel vis.

Der er fart på i de her butikker. Hema leverer varer ud inden for 30 minutter i en radius af 3 km i de 10 største byer i Kina. Der må højst gå 10 minutter fra kunden har afgivet sin bestillingen, til varerne er pakket, og klar til at blive bragt ud per bud på scooter. En scooter, der ovenikøbet kører på el. Nemt og enkelt, og fyldt med data til Alibaba. 

Data, som selskabet benytter sig af i stor stil, når du skal have anbefalinger på andre varer eller ydelser som Alibaba også tilbyder. 

Effektivisering via data er et af nøgleordene i New retail-konceptet, som begreb. 

STUDIETUR: TAG MED TIL SHANGHAI OG FÅ NY INSPIRATION, VIDEN OG NETVÆRK

I Kina er GDPR ikke noget, man beskæftiger sig med, så her er der et land, hvor man virkelig kan boltre sig, teste og udvikle - på godt og ondt, for man beskæftiger man sig ikke med data-etiske spørgsmål. For kineserne mangler i den grad et data-etisk kompas at styre efter.

Hema er og bliver en stor succes for kineserne i de byer, hvor de i dag er placeret. I dag råder Alibaba over små 40 butikker i 10 kinesiske byer – om fem år skal tallet være 2.000. Næsten 60 procent af al handel på det kinesiske internet går via Alibaba. 

Det er et super interessant koncept, som jeg ikke kan begribe hvorfor danske retail- og supermarkedskæder ikke kigger mere ind i. 

For her er så mange ideer og inspiration at hente. Inspiration som vil fjerne den angst og usikkerhed om butiksdød som florerer i disse år. 

Der er så mange kontaktpunkter, der kan bindes sammen til et større hele, hvorfor gør vi ikke det herhjemme, tænkte jeg flere gange. 

Kombinationen af at aktivere brugerne via deres telefon i det fysiske rum er unik, vi har prøvet her hjemme bevares, men det er tit halvhjertede og dårligt integrerede løsninger.

Skalering er kinesernes store fordel i denne innovationskamp mod Vesten. En kamp som jeg vil vurdere vi her i Europa skal forholde os til inden for de kommende fire til seks år. Er vi klar til det? Jeg kan have min tvivl og endnu større bekymring.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Kig nu også mod øst, næste gang I skal have inspiration og ideer - for her er virkelig meget at hente. For Kineserne formår at arbejde brugercentreret og drive kunderne mellem on- og offline. Det er ikke bare en test for dem, det er hverdagen i kinesisk retail. 

Vi ser Amazon som en udfordring, hvilket vi også skal. Men om få år når Alibaba, Tencent og JD.com for alvor beslutter sig for at fokusere på Europa, hvilket nogle af dem så småt allerede er begyndt på, så skal vi virkelig være klar og have udviklet vores digitale løsninger og connection mellem on- og offline. 

For vi skal huske på, at deres platforme er testede i et land, hvor regulering ikke er en by i Rusland, men i Europa. Og det giver Kina alle fordelene.