- Autoriteter er blevet en mangelvare. Og en autoritet bliver man kun, hvis man ved, hvad man taler om og sætter sandhed og fællesskab højere end egeninteresser. 

- Det skal vi journalister lære af. Og det kan nok også de kommunikationsfolk, som vil opfattes som andet end en del af en salgsorganisation.

LÆS OGSÅ: FORBRUGEREKSPERT I STAFET: HER ER DE VIGTIGSTE TRENDS I 2019

Ugens overraskelse var da jeg… konstaterede, at 466 fra 44 lande foreløbig har meldt sig til vores Global Constructive Journalism Conference i Geneve den 18. januar. Jeg tror, at vi er ved at se en megatrend under udvikling.

Jeg blev rigtig glad, da jeg… i denne uge fandt ud af, at vores tidligere fellow på Constructive Institute Jacob Fuglsang i sin avis kunne fortælle, at danske skoleelever er meget dygtigere end deres rygte – og at Politiken for alvor er begyndt at forstå, at en god historie ikke kun er en dårlig og prioriterede den i top.

Branchens største udfordring, lige nu er… at kontrakten mellem nyhedsmedier og befolkningen er gennemtæret: 

”Vi betaler med vores tid, penge og opmærksomhed mod at I leverer troværdig information og gør os klogere på os selv, verden og hinanden”. 

For mange stoler ikke på, at vi journalister ved nok, giver et retvisende billede af verden og ikke blot vil have folks opmærksomhed for at tjene penge på den eller for at få folk til at mene det samme som journalisterne selv.

Og det irriterer mig når… journalister arbejder med hypoteser, og kun leder efter tal og udtalelser, som bekræfter den oprindelige hypotese. 

Sandheden er, at god research ødelægger mange gode historier. Og konsekvensen er dalende troværdighed og katastrofer som programmet om De HPV-vaccinerede piger, der fik antallet af teenagepiger, der tog imod den første virksomme vaccine mod kræft, til at falde fra 80 til 30 procent.

Løsningerne må være at… indføre principperne om konstruktiv journalistik både på journalistuddannelserne og i journalistkulturen på alle medier.

Når jeg går på weekend, skal jeg… skrive tre taler og forberede oplæg for International Røde Kors, Schweizisk TV, FN og vores konference i Geneva.

Jeg sender fredagsstafetten videre til… Christian Erfurt fra det vildt succesfulde startup Be My Eyes, der via en smartphones kamera og lys forbinder 100.000 blinde i flere end 100 lande med 500.000 seeende, der gerne vil hjælpe - gratis: Hvad fortæller jeres historie om tillid, og hvad kan medie-branchen lære af det?

Og så er der ugens optur: At gense de fantastiske journaliser og kolleger på Constructive Institute efter ferien og opleve, hvor meget de alle brænder for at gentænke journalistikken.

Ugens nedtur: Turen nedad Kvitfjells olympiske sorte isede piste.