KLUMME: Jeg har 25.000 følgere på LinkedIn og får derfor løbende forespørgsler fra virksomheder, der spørger, om jeg vil eksponere deres produkter og services overfor min målgruppe.

Indtil videre har dette primært væres forbrugerrettede produkter, men fordi jeg i stigende grad også hører fra B2B-virksomheder blev jeg nysgerrig i forhold til, om det måske er en stigende trend herhjemme?

Jeg er indtil videre blevet så meget klogere, at ja – det er det, men blot ikke i Danmark endnu. Vi halter fortsat et stykke efter, når det kommer til såkaldt ’influencer markedsføring’, men dog har mange nok opdaget, at fordi der er sket en eksplosion i antallet af Instagram-stjerner og YouTubere herhjemme, så har rigtig mange firmaer set det som en mulighed for at ramme især de yngre målgrupper.

Det er imidlertid et helt andet sted, at B2B-influencers eksploderer lige nu, og det er i USA og UK.

For lige at få helt styr på, hvad vi taler om, så handler influencer marketing om strategisk at inddrage og opbygge relationer til indflydelsesrige personer i forhold til en given målgruppe.

På den måde er det beslægtet med PR, men i modsætning til at kæmpe om journalisternes opmærksomhed, handler influencer markedsføring i stedet om at opbygge en nær relation og en klar plan for udarbejdelse og distribution.

Det er ligesom med al anden nutidig markedsføring vigtigt at sikre, det sker på en autentisk måde, og så handler det om ikke at bede disse influencers om at spamme deres målgruppe med reklamebudskaber, men i stedet skabe reel værdi for deres modtagere og få fortalt virksomhedens historie på en måde, der virker elegant frem for påtrængende.

Netop indenfor B2B-segmentet er dette en enormt interessant mulighed, for det er ofte svært for B2B-virksomhederne at fortælle gode og levende historier, ligesom prisen på bl.a. AdWords og LinkedIn markedsføring er eksploderet i de senere år.

Derudover viser en række udenlandske studier, at influencer markedsføring indenfor B2B segmentet skaber nogle ganske bemærkelsesværdige resultater.
Et studie fra TapInfluence viste for nogle år siden, at influencer marketing leverer en 11 gange højere ROI end normal digital markedsføring.

En anden undersøgelse fra Kissmetrics peger på, at når et brand får genfortalt deres historie igennem en B2B influencer, så performer det i gennemsnit 35 gange bedre end virksomhedens eget content. Og endelig viste et Pardot-studie, at 94% af alle marketingansvarlige opfatter influencer marketing som særdeles effektivt.

Det er klart, at det fortsat er early-days, men i min egen nystartede virksomhed JumpStory har vi selv gjort de første forsøg med influencer-marketing. Vi har bl.a. allieret os med nogle dygtige ekspertbloggere, som leverer indlæg til vores blog, ligesom de selv fortæller om disse indlæg til deres følgere.

Til gengæld kvitterer vi med enten økonomi og/eller synlighed, og det har indtil videre vist utroligt lovende resultater, når det kommer til både brand awareness og ROI.

Hvis du overvejer B2B influencer-marketing efter at have læst dette, så er det afgørende, at du husker fra start af at være bevidst om, hvad du vil opnå med det. Handler det om branding, øget salg, inspirere mulige kunder, overdøve negativ omtale eller få værdifuld feedback?

Når det først står klart, kan du dernæst gå i gang med at lægge en decideret strategi og connecte med potentielle influencers. God fornøjelse.

Oplev Jonathan Løw, Mads Nipper, Astrid Simonsen Joos & flere end 20 andre talere på årets største konference om digital transformation. På Digital Copenhagen '18.