- Tak for stafetten og et godt spørgsmål, Mads. Godt at et besøg i London kunne sætte tankerne i gang hos dig omkring de digitale kompetencer i Danmark.

- Som med så mange andre ting så kan Danmark fremstå som lidt af et paradoks, og det gælder også, når det kommer til digitale kompetencer.

- I et makroperspektiv er vi et førende digitalt samfund, hvor penetration af ”smart det ene og andet” er i top, og adgang til relativt OK 4G-netværk tages for givet. Det betyder, at vi har en avanceret forståelse for digitale problemstillinger, måske ganske enkelt fordi vi er vant til dem, og i øvrigt også uddanner folk til at tage sig af dem. 

- Hertil kan tilføjes, at vi har et virkeligt højt niveau for designforståelse og udformning, hvor en håndfuld relativt små københavner-shops er top of mind hos selv førende bureauer i New York og London (I kid you not). 

- Det er naturligvis alt sammen meget fint, men der er også store muligheder for forbedringer. Et område hvor især britiske strateger og kreative (i bredest mulige forstand) excellerer er med deres forståelse af kultur, og hvordan det skinner i gennem i deres løsninger og koncepter, og det gælder alle aspekter af kultur, hvad end det er intra-organisatoriske relationer, national karakter eller popkultur, og det fører til utroligt rige løsninger. En ting vi i det ”transaktionsbesatte” Danmark kan lære meget af. 

- Kritisk masse er en anden stor udfordring for Danmark. Der er nu engang kun 5.5 millioner af os, og det sætter sine begrænsninger i forhold til, hvor mange forskellige servicetilgange, sociale platforme, nationale medier osv. der kan eksistere, og det fører til en vis fattigdom, når det kommer til kompetencer. 

- Når Reddit er en reel spiller, og Buzzfeed har sit eget redaktionelle set-up og VR-studie i naboopgangen, så fører det bare til andre løsninger. I større markeder opererer de ganske enkelt bare større og mere avancerede marketingsystemer, end vi gør herhjemme, fordi populationen er større.

- Når det kommer til reklamebranchen og øvrige marketing-services, så er det en lille branche også globalt set. I et lille samfund som det danske (københavnske) betyder det, at alle kender alle, og det fører let til en patriarkalsk tilstand, hvor kun få kan se værdien i at udfordre status quo (der er jo en grund til, at vi alle har set Matador 2,7 gange i vores liv. Vi elsker Korsbæk og hele den provinsielle modus operandi, der følger med). 

Og når vi nu er ved det provinsielle, så er vi altså sindsygt langsomme. Vi har tilsyneladende tid nok. Vi trives med lange tidslinjer, og selv vores sprints svarer til ”let lunten på stedet” for en Shanghaineser eller New Yorker. Og så er der det globale syn på skandinavernes ferier – ”from July to September they just f... off”.

- Når alt det så er skrevet, så ”hey, jeg bor her, og ikke der”. Danmark, ført an af København, tilbyder en verdensklasse livskvalitet, der sikrer, at mange ting trives ikke bare familiært - men også professionelt. Kunne vi så bare være lidt mindre selvtilstrækkelige og turde tænke lidt mere over, hvad andre gør bedre end os andre steder i verden, og så prøve at applikere det i en dansk kontekst, så er vi virkeligt langt.

- OG uanset hvad så vil jeg helst være den, der grines af, når det kommer til lange ferier :o)

Ugens overraskelse var da jeg…deltog i et møde med Shutterstock Custom og blev mindet om, hvor mange fantastiske muligheder for at gå anderledes til gamle problemstillinger, der allerede findes. Det kræver bare, at man åbner øjnene og tør tro på, at der altid er en anden måde at gøre tingene på.

Jeg blev rigtig glad, da jeg i denne uge fandt ud af, at jeg… er sent ude i forhold til at få min fem-årige søn i gang med Minecraft. Endelig noget meningsfuldt indhold og skærmtid til ham. Fremtiden er digital og nørdet, og nogen skal jo betale for min pension.

Branchens største udfordring, lige nu er… vanetænkning. Der er et kæmpe resourcespild grundet forældede holdninger, strukturer og produktionstilgange. Der er en forudindtagelse af, hvem der gør hvad, hvordan processen ser ud - og hvad tingene bør koste, og det behøves ikke være sådan. Mængden af ny teknologi, talent og procestilgange, der allerede eksisterer, er facinerende.

Og det irriterer mig, når… vi bare tillader vanetænkningen at passere. Det er nok det letteste og mest komfortable at gøre, men der burde være flere, der har nok på spil til at slå i bordet og gøre modstand.

Løsningerne må være at… dyrke sin nysgerrighed og ikke altid lytte til de sædvanlige stemmer fra koret, og så kigge ud i verden - og på hvad der ikke alene rør sig, men allerede er tilgængeligt og kan applikeres allerede i dag.

Når jeg går på weekend, skal jeg… nyde kaffen fra Espresso House på færgen til Aarhus (bare nogenlunde kaffe er en desperat mangelvare, når man bevæger sig rundt langs hovedtransportårene i DK, men Molslinjen er en kærkommen undtagelse), hvor min familie og jeg skal til barnedåb hos det nyeste familiemedlem Alberte.

Jeg sender fredagsstafetten videre til Ditlev Ahlefeldt-Laurvig, nyligt tiltrådt CEO for Very Patchwork, og en fellow Dane i London gennem de sidste mange år. Du er fortsat i bureaubranchen i Danmark, men hos et måske ukonventionelt et af slagsen både i forhold til profil og ejer.

Spørgsmålet er, om Egmont og andre mediemastodonter har en reel ”permission to play” i bureaubranchen? Den engelske mediescene, som vi begge netop er hjemvendt fra, er rig på forliste medieejede bureau- og produktionsselskaber. Projekter, der typisk kuldsejlede, fordi man overvurderede synergieffekterne mellem parterne.    

Og så er der ugens optur: At starte første projekt op sammen med Kræftens Bekæmpelse i Danmark. I London var en af de helt store og innovative kunder på bureauet Cancer Research, og det har hele tiden været et stort ønske, at kunne videreføre dette engagement i Danmark.

Ugens nedtur: Ved siden af mit kreative virke er jeg medstifter af NOLI Home, et nyt nordisk livsstilsmærke med fokus på luksus lys uden duft (mere om det en anden gang, men husk at køb jeres julegaver i tide på nolihome.com), og her får jeg virkeligt prøvet mine praktiske evner af, også indenfor marketing.

I denne uge var det så månedsjubilæet for at vores Facebook Business Manager ikke virker, så det vil sige, vi ikke kan tagge produkter på Instagram, promovere posts mv., og det er dybt frustrerende, når man pludseligt ikke længere har en direkte kanal ind i Facebook, og bare må finde sig i almindelig kundeservice.