Klumme: 25. januar bragte Berlingske en tankevækkende kronik af Facebook-generalen Mark Zuckerberg. 

Når man som undertegnede lever af at rådgive annoncører om at få mest mulig værdi ud af deres annoncekroner, og derfor har en professionel hverdag i tæt samspil med Facebook, var argumentationen nærmest skræmmende. 

Kronikken var en lang forsvarstale for Facebooks nuværende forretningsmodel med lag på lag af ansvarsforflygtigelse, fortielse og forskønnelse. 

Gå ikke glip af dagens vigtigste nyheder – klik her.

Facebook nægter tilsyneladende at blive voksen og tage et ansvar som en globalt toneangivende platform. Zuckerberg forsvarer en af verdens største pengemaskiner uden at tage ansvar for demokrati, meningsdannelse og langsigtet bæredygtighed, og jeg tror, at det på langt sigt bliver op til annoncørerne at sige fra og opfinde et dataetisk kompas at styre efter. Når Facebook ikke vil være voksen, må andre træde til. 

Det er fornærmende, at Zuckerberg hævder, at annoncedelen af Facebook tjener det højere formål at bringe mennesker tættere sammen og skabe relationer mellem alle på en gratis platform. 

Han overser betalingen, som vi alle laver med vores data og tillid. Ved at fortie og negligere den enorme daglige indtægtsstrøm og økonomiske muskelkraft sender han dilemmaet videre, når det handler om at balancere profit med langsigtet bæredygtighed. 

Faktum er, at Facebook og Google for den sags skyld på en kort årrække har revolutioneret mediebilledet og annoncemarkedet, og har sendt de traditionelle medier til tælling. Samtidig vægrer de sig over lange strækninger ved at tage et ansvar på sig som publicist. 

Facebook kan måske godt finde ud af at fjerne bare bryster på platformen, men trolls, løgn, bagvaskelse, injurier og alskens andet støj på meningsdannelsen kniber det gevaldigt med at gøre op med. Konsekvenserne for demokratiet er kun lige ved at gå op for os.

I dagligdagen taler vi med kunderne om begrebet ”Return On Advertising Spend”. ROAS. Det er nøgletallet, som fortæller, hvor meget salg, vi får ud af at annoncere. Og den digitale markedsføring er vitterligt voldsomt effektiv og målbar. Vi kan ramme de rigtige mennesker på det rigtige tidspunkt med det rigtige budskab. 

LÆS OGSÅ: FACEBOOK FREMSTÅR SOM EN HALVSLØV TEENAGER: JEG ER BLÆST OMKULD

Men virksomhederne har ikke interesse i et degenereret mediebillede og lige så meget løgn som latin på den samfundsmæssige radar. 

Prisen for den tårnhøje ROAS er nedbrydning af samfundsmæssige værdier. Facebook med de enorme økonomiske ressourcer kunne have valgt at agere i stedet for at forvare sig med retorik. 

På længere sigt vil annoncørerne være nødt til at slutte sig sammen og boykotte platforme, som ikke tager deres ansvar alvorligt. Det kan være svært at sige nej til den gode digitale marketing-investering, men prisen for at sige ja kan blive meget højere. Hvis Facebook vinder, taber alle.