Klumme: Nethandlen og detailhandlen inden for mode er ikke hinandens modsætninger. Der er brug for det gode købmandsskab både online og offline, for den lokale modebutik kan sagtens markedsføre sig digitalt.   

Hvis Mads Skjern ankom til Korsbæk i 2018, så ville det være i form af Zalando. De etablerede butikker på gågaderne over det ganske land bliver dermed automatisk castet i rollen som Damernes Magasin, men sådan behøver det ikke at være. Tværtimod.

Det moderne købmandsskab i modebutikken skal jo netop også være digitalt.

Her er tre gode råd fra én som til daglig arbejder med digital markedsføring i modebranchen.

Den helt store styrke i Damernes Magasin er den lokale tilstedeværelse og de menneskelige relationer, og den skal med over på nettet.

Det er mit første gode råd. Alternativet er jo bare at bøje sig i støvet for Mads Skjern og Zalando og skyde sig selv en kugle for panden.

Men efter min mening er rygtet om den lokale modebutiks endelige butiksdød stærkt overdrevet. Faktisk sker 80-90 procent af al handel i dette marked stadig i fysiske butikker. Man må bare ikke glemme, at søgningen før og under shoppingturen førte kunden frem til en butik. Nettet spiller med andre ord allerede en stor rolle for den fysiske handel.

Alligevel hersker der tvivl, skepsis og uvidenhed ude i butiksleddet i forhold til den digitale værktøjskasse. Helt konkret: Har du en webshop, husker du så at skrive www-adressen på bon og bærepose? Får du kundens mobil eller email, så du kan følge op og vise digital interesse?

”Jamen, jeg driver jo Damernes Magasin her i Kolding. Nettet er alt for stort til at jeg skal bevæge mig derud.”

Forkert, kære detailhandler. Du kan jo begrænse din interesse til Google-søgninger, som sker en halv, fem eller 100 km fra din butik.

Mit råd nummer to er ganske enkelt at være lokal på nettet. Google har en række initiativer i gang for at styrke nettet som en lokal kraft. Google Local Inventory er søgning, som går direkte ind i de nærmeste butikker og viser om varen er på lager (i den fysiske butik).

Hvorfor ikke også den ny skjorte fra Damernes Magasin 433 meter væk?   

Naturligvis er det interessant at markedsføre sig målrettet over for mig, når jeg nu søger på en Ecco-sandal, og din butik har tilbud på lige præcis Ecco-sandaler. Måske handler jeg den på nettet, men det kan også være, at jeg gerne vil have den i hånden, inden jeg køber, og når jeg nu alligevel skal ned forbi butikken.

Mit tredje gode råd er at se i øjnene, at tøjbutikken og skobutikken også skal forholde sig til digital annoncering. Både sortimentet, vinduerne, lokalforankringen og den digitale tilstedeværelse skal være gennemtænkt.

Der er nok at rive i i Damernes Magasin - nu hvor klokken er fem minutter i Amazon.