Klumme: Nu blev det SAS’ tur til at fremlægge en klimastrategi om, hvordan selskabet ved at nedbringe luftfartens CO2 i 2030 vil være verdens mest bæredygtige flyselskab. Et af indsatsområderne er bl.a., at selskabet vil reducere CO2-udslippet ved at investere i nye fly, som benytter mindre brændstof.

Hov… Stop lige engang. Har vi ikke hørt den før?

En virksomhed, der melder ud, at den investering den alligevel stod for at skulle gennemføre, eller har lavet en god business case på, bliver fremlagt som en CSR-handling til glæde for miljøet og vores fælles klode.

Er det god kommunikation - eller er vi som forbrugere ved at nå dertil, hvor vi er mættede med CSR-handlinger, og hvor det faktisk vil være befriende at få en mere nuanceret debat i medierne om, at det er okay for virksomhederne at tjene penge på at tænke CSR? For hvis jeg skal være helt ærlig, hvis ikke der var økonomisk incitament for at gøre det, blev det ikke gjort. 

Kigger jeg lidt ind i egen branche, så er vi sikkert bagud på point. Men jeg ser en ændring på vej. 

Gå ikke glip af dagens vigtigste nyheder – klik her.

Det skyldes bl.a., at kunderne efterlyser flere bæredygtige initiativer, og at det dermed bliver en konkurrencefordel, altså indtil de andre følger trop, og det bliver en hygiejnefaktor. På den måde regulerer brancherne selv mod mere bæredygtighed, så længe der er økonomi i det.

Men hvorfor er bæredygtighed det nye sort?

Alle går ind for bæredygtighed. Ingen kan stille sig imod miljøet, så allerede her er bæredygtighed foran på point. Desuden sælger det langt bedre, når ROI kan tilføjes en ekstra dimension. 

Budskabet er også let at sælge til både medierne og kunderne, ligesom det internt i virksomheden skaber stolthed. Altså win-win-win. Det er der jo heldigvis ikke noget galt med.

Men hvornår kommer vi dertil, hvor kunderne begynder at spørge sig selv om, hvorfor det skulle tage virksomhederne så lang tid at gå den bæredygtige vej, og kan det give bagslag for de, som venter?

Hvorfor sender vi stadigvæk fysiske tilbudsaviser på gaden, når de er tilgængelige digitalt? Svaret er simpelt: Der er nemlig stadig økonomi i det. 

Så hvor længe skal vi læse om alle de fantastiske bæredygtige tiltag, som både den ene og anden virksomhed nu iværksætter i bæredygtighedens navn?

Jeg er lidt i tvivl, om disse virksomheder tænker dette som purpose marketing, for så er jeg ikke enig, eller om de gør det, fordi medierne er lydhøre, hvis blot bæredygtighed fremgår af deres pressemeddelelse.

Kom nu med noget mere kød på benet.

Noget der kan andet og mere end ”blot” at reducere udledningen af CO2, udfase plastikposerne og overgå til biodiesel.

Hvad får jeg som forburger ud af, at SAS nu vil med på bæredygtighedsvognen? Bedre siddekomfort, billigere billetter, bedre services, altså hvilke value propositions kan jeg som kunde forholde mig til sammen med den forventede bæredygtige effekt. 

LÆS OGSÅ: VI VIL SÅ GERNE UDVIKLE - HVORFOR SKER DER IKKE NOGET?