Klumme: De næste dage slår Odense Congrescenter dørene op til Nordens største VVS-messe. I min virksomhed - Brødrene Dahl - glæder vi os til at tage godt i mod de 4.000 gæster, vi forventer at hilse på i de tre dage, messen løber.

Det koster blod, sved og massevis af ressourcer at stable en flot messestand på benene. Er det overhovedet indsatsen værd?

Gider kunderne besøge en fysisk messe i en verden, der bliver stadigt mere digital? Måske kunne vi lige så godt droppe det og chatte eller facetime med kunderne i stedet for og dermed spare en masse tid – og penge? 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Glem ikke mennesket bag

Jeg er overbevist om, at messeinvesteringen er givet godt ud. Vi har brug for det fysiske møde, selvom meget forretning i dag foregår digitalt. Det er så nemt at glemme mennesket bag kunden i jagten på de mange optimeringsmuligheder, den digitale udvikling giver os, men hvis vi tilsidesætter den personlige kunderelation, saver vi den gren over, vi selv sidder på.

Vi kan indsamle og bearbejde en masse data på vores kunder til glæde for både vores forretning og kunderne selv, men det er, når vores medarbejdere er i dialog med kunderne, vi lykkes bedst. Det er her, vi kommer de spadestik dybere, der gør, at vi forstår og kan dække deres behov en tand bedre.

Et dialogkoncentrat

Det stærkeste match er, når vi udnytter de digitale muligheder til at blive mere relevante for kunden, når det passer kunden, og fastholder den menneskelige, sociale kontakt, som er fundamentet for et godt samarbejde på den længere bane.

Her kan messer noget særligt. De tilbyder kundedialog i koncentratform. På en messe er det muligt at komme i dialog med både sine nuværende kunder og nye og potentielle kunder, der kan give indsigt i andre kundebehov og adfærd. 

En messe er også et samlingspunkt for organisationen. Mange mennesker er involveret i både planlægningen og eksekveringen. Det betyder, at mange funktioner træffer hinanden og kommer i dialog, hvilket normalt ellers ikke sker i en travl hverdag.

Det er vigtigt at udnytte denne mulighed for at blive klogere på ens egen værdikæde og samtidig tænke nye muligheder ind i forretningsgange, i tæt dialog med kollegaer og kunder. 

Forstå hverdagen

De næste dage har jeg til hensigt at snakke med så mange kunder som muligt og få deres syn på både vores forretning, vores branche samt ikke mindst bliver klogere på, hvilke behov jeg kan være med til at dække – også behov som ikke har noget med vores kerneforretning at gøre.

Jeg vil forstå, hvordan jeg kan tappe ind i deres hverdag. Hvad er det, der fylder i deres hverdag, som jeg kan hjælpe med at løse?

Vi er som oftest traditionelt tænkende. De fleste kunder - mig selv inklusiv - tænker ikke ind i sammenhænge, der ikke er synlige, men faktisk er mulige.

Som leverandør skal man være meget bevidst om, hvad der er den primære årsag til, at kunderne kommer i ens forretning. Og man skal være skarp på, om man kan tilbyde kunderne noget, de alligevel skal bruge, og som de ellers efterfølgende skal andre steder hen at hente.

Det er ikke let at få og fastholde denne viden - så havde vi jo gjort det.

Jeg vil bruge de næste tre dage på at blive klogere ved at tale med kollegaer, leverandører og en masse kunder. Efterfølgende skal vi kunne tilbyde kunderne nye ydelser, som har en værdi i deres hverdag, fordi vi er blevet endnu bedre til at forstå deres behov – og ikke kun i deres arbejdsdag.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.