- Tak for stafetten Ditlev, og for spørgsmålet som rammer lige ned i min virkelighed. 

- Efter at have haft hjertet midt i reklamebranchen på DDB i mange år, bevægede jeg mig over på konsulentsiden hos Implement Consulting Group for knap to år siden. Og dit spørgsmål har fået mig til at mærke godt efter, hvad jeg har erfaret styrkerne er i begge lejre, og hvad vi kan lære af hinanden. 

- Og noget tyder på, at vi har brug for hinanden, for vi har de seneste år set en ny spirende brancheglidning med konsulenthuse, der køber og udvikler digitale og kreative enheder – og bureauer, der opruster med en bredere vifte af strateger.

- Hvad er det lige, der har skubbet til denne udvikling? Jeg er vokset op med Bill Bernbach (B’et i DDB) hængende i en guldramme på bureauet, der mindende os om, at de bedste løsninger bliver skabt i samspillet mellem strategisk forståelse, kundeindsigt og kreativitet. Så diskussionen er som sådan ikke ny. 

LÆS OGSÅ: NY VERY PATCHWORK-BOSS I STAFET: DERFOR HAR EGMONT "PERMISSION TO PLAY"

- Men i dag er der er kommet flere faktorer i ligningen, for vi ved, at den gode kundeoplevelse ikke længere kun er afhængig af den kreative ide og lækkert eksekverede content, men også af brug af data og teknologi til rigtige valg af kanaler og relevans timing. For et års tid siden sagde daværende VP/strategic marketing i Coca-Cola Ivan Pollard:

“The big consultancies are underestimating the value of creativity [and] the agencies are under- exploiting the value of business analytics. Someone's going to crack that soon because data plus creativity is the future."

- Det kan man kun være enig i, men udover at kreativiteten har brug for større mængder business analytics for at sættes optimalt i spil, så har strategien også brug for kreativitet. 

- I en tid hvor transformation, innovation og disruption står på virksomhedernes agenda, er der brug for rådgivning, der kombinerer strategisk viden og kreative tænkning i forretningsudviklingen. Evnen til at tænke ud af boksen og prøve nyt kendetegner succesrige virksomheder, som oftest også er ledet af creative minds. 

- Så med et ben i hver lejr, mener jeg også at kreative og strateger har mere brug for hinanden end nogensinde før for at kunne hjælpe vores kunder med at navigere og transformere. Hvis løsningen på et samarbejde er at skabe nye hybrider, så mener jeg, man skal sikre, at de to meget forskellige kulturer får lov til at gro hver for sig. Vælger man de løst koblede samarbejder mellem bureauer og konsulenter, så har jeg været en del af flere, som har været meget vellykkede på grund af åbenhed overfor samarbejdet fra alle parter og et fælles fokus på kundens udfordring.  

LÆS OGSÅ: HELP-PARTNER I STAFET: DANMARK KAN FREMSTÅ SOM ET PARADOKS

- Og hvad kan vi så lære af hinanden i samarbejdet, og hver for sig?

- Kære bureauer: Prioriter intern udvikling af medarbejdere både menneskeligt og fagligt, styrk samarbejde på tværs og sørg for at få næring udefra og inspiration som forudsætning for at kunne give det videre. Og bland jer i debatten og dyrk ’thought leadership’ – I har så mange holdninger og perspektiver, som kunne komme andre til gavn og forme debatter og bevægelser - ikke kun gennem arbejdet. Sharing is caring.

- Kære konsulenthuse: Vær åbne overfor forskellige og gerne skæve perspektiver og fagligheder i både proces og løsninger. Kombiner de skarpe analyser med menneskelige indsigter, fantasi, følelser og skæve ideer. Både i løsningerne, i præsentationerne og selve implementeringen.

- Kære begge: Lad os sammensætte agile tværgående teams, der arbejder fokuseret med at løse kundens udfordringer, og lade kreativiteten og strategiske processer berige hinanden og gå op i en højere enhed. Virkeligheden er, at vi alle er midt i en transformation, så lad os transformere os i et spændingsfelt, hvor vi lader os inspirere af hinanden, er åbne for nye tilgange og kan se mulighederne for at skabe ekstraordinære resultater for kunden gennem den synergi der kan opstå når vi virkelig vil. 

LÆS OGSÅ: BANK-PROFIL I STAFET: DENNE BUREAU-DISCIPLIN SYNGER PÅ SIDSTE VERS

Ugens overraskelse var da jeg… til Implements event ’Trends that shape tomorrow’ i onsdags fik serveret melorme i misodip og ristet græshoppe…. en trend jeg ikke hopper på! 

Jeg blev rigtig glad da jeg i denne uge fandt ud af, at… ProPadel Cph har åbnet fire lækre Padel tennisbaner i Nordhavn, og den trend er jeg hoppet på!

Branchens største udfordring lige nu er… at evne at omsætte den enorme mængde kundeviden, vi har tilgængelig til konkrete effektive initiativer på tværs og stadig huske, at det skal ramme rigtige mennesker med følelser og holdninger. 

Og hvis man må sige to ting… at tiltrække og udvikle de dygtigste i branchen i vores lille andedam – vi er people business. Om fem år er 75 procent af arbejdsstyrken GenY - og de er kun til låns og stiller krav. 

Det irriterer mig når… jeg læser debatten i øjeblikket, hvor der stilles spørgsmålstegn ved om brands skal give mening.

Løsningerne må være at… os der arbejder med brand-kommunikation skal tage medansvar for at vores arbejde, udover at sælge varer, også ændrer adfærd, sætter gang i debatter og præger holdninger – og her kan vi vælge at gøre en positiv forskel. 

Når jeg går på weekend, skal jeg… nyde at min datter lige er kommet hjem fra Paris og sammen finkæmme alle de skønne københavnske julemarkeder, drikke gløgg og spise brændte mandler.  

Jeg sender fredagsstafetten videre til…Ralf Lodberg, partner og CCO hos Advice som jeg har haft mange gode diskussioner med om brands, strategi og kreativitet. Advice er et af de bureauer, der har formået at holde fast i en stærk strategisk kerne og samtidig evner at levere kreative løsninger, der rykker ved både adfærd og følelser. Mit spørgsmål til Ralf er, hvordan Advice arbejder aktivt med denne kobling, og hvordan man laver effektive løsninger på tværs af kunderejsen, der samtidig har masser af friktion- og mening.

Og så er der ugens optur:

4. sæson af ”How To Get Away With Murder” er kommet på Netflix.

Ugens nedtur:

De to første afsnit leverede ikke op til de tidligere sæsoner…

LÆS OGSÅ: PR-PROFIL I STAFET: BREDGADE-TYREN ER PASSÉ