Klumme: Vi har ventet længe på det. Instagrams funktion, der gør det muligt at købe dine nye Nike sko direkte i appen. Uden at skulle sendes væk fra Insta og videre til en onlinebrowser.

Nu får nogle af de største brands i verden lov til at testen funktionen, men mon ikke mange andre snart får lov til at lege med. Instagram har regnet den ud.

Det bliver sværere og sværere for dem at tjene traditionelle annonce- og reklamekroner, blandt andet på grund af influencermarketing (her kommer buy in app i øvrigt til at spille en spændende rolle - den tager vi en anden dag), men med den nye funktion har de potentielt fundet noget, der er bedre.

Instagram er det største inspirationsmedie, der findes i dag, så ideen om at gøre købsvejen kortere, og samtidig tage et lille fee af alle transaktionerer er god. Instagram kommer til at tjene penge på inspiration – genereret af andre, that is. 

LÆS OGSÅ: INFLUENCER-ANNONCØRER BÆRER STADIG PRÆG AF FAR PÅ FACEBOOK.

At tjene penge på andres arbejde har alle dage været smart. Men Instagrams setup er faktisk også rimelig simpelt. Og man kan godt undre sig over, hvorfor andre medier ikke benytter sig af samme taktik. Medier som har det sværere end Instagram, når det kommer til at holde annoncesalget i gang, og reklamekronerne flydende. Her kommer et hurtigt eksempel.

Hver fredag i 10 uger toner Sofie Linde frem på skærmen. Ja, nu taler jeg om X Factor igen, men nu er jeg jo sprunget ud, så hvorfor ikke fortsætte. Sofie Linde har som regel noget sjovt tøj på. Og det er der mange, der godt kan lide.

De inspireres, de vil have det samme sjove tøj. Men de kender ikke mærket, eller hvor det kan købes. Sofie Linde får mange henvendelser på sin private Instagram-profil om sit tøj, og hun laver opslag, hvor hun nævner brands på hele pivetøjet. Og nej, det er ikke noget, jeg finder på - se bare her.

Nogle løber så ned i en forretning og køber den samme kjole, mens en del nok lader drømmen om den nye kjole blive ved – ja netop drømmen – fordi vejen til den nye kjole er belagt med brosten. Eller nok nærmere kampesten.

Altså hvem skal man give en croissant og et blowjob for at få lov til at smide nogle penge efter en kjole her? Tydeligvis ikke TV 2, for det ville ikke være hverken anstrengelserne eller kulhydraterne værd.

LÆS OGSÅ: ONE NIGHT STAND ELLER FAST FORHOLD.

Hvis TV 2 ville gøre det bedste for sig selv, annoncører og seere, så burde de transformere kampestensvejen til et af de der rullebånd i lufthavnen, der gør bentøjet unødvendigt. Så sidder danskerne foran deres smart-tv eller med iPad’en og gør følgende: Ser den smukke Sofie på skærmen og trykker pause. Klikker på skærmen og køber kjolen. Buy on screen. Smart. Nemt. Penge ud af forbrugernes lomme og over i annoncørernes, et cut til mediet, og voilà – alle er glade. Men ingen er glade, for det findes ikke.

Og nu handler det ikke kun om TV 2. Det gælder alle andre medier, der forkrampet holder fast i det, de kender. Så lad mig stille spørgsmålet: Hvad stopper jer?

Og mens I grubler over et svar, der ville give nogenlunde mening, kan I høre forbrugere og annoncører råbe i baggrunden ”Take My Money”, ”Take My Money,”, ”Take My Money”, mens de kaster croissanter efter jer.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.