Klumme: Ghita Nørby var fantastisk på Radio24syv. Hun siger på et tidspunkt til Iben Maria Zeuthen, at man skal kunne glemme sig selv for at kunne have en samtale. Det er banalt, men det er sandt! Når man glemmer sig selv i en samtale, lader man sig rive med.

Det, man forlader er formen. Når man bliver bedt om at passe ind i en form, er man en ressource, som den anden kan tappe værdi af. Det er der ingen, der har lyst til.

Jeg tror, at alle kan relatere til det at glemme sig selv. Det handler ikke om at lave abelyde eller ikke at kunne huske, hvad man selv hedder. Det handler om umiddelbart at glemme det bagvedliggende formål og i stedet hengive sig til det, som lige nu er samtalens emne.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER - KLIK HER.

Ghitas oprør

Og alle kan nok også relatere til det modsatte: Jobinterviewet hvor den, der stiller spørgsmålene har et skema. Eller det politiske interview hvor politikerne, der svarer desværre aldrig nogensinde glemmer dem selv og siger hvad de tænker, føler og oprigtigt mener.

Der er en sandhed om marketing gemt i Ghitas oprør. Når firmaer invaderer vores privatliv (hvilket ret beset er det, der sker, når de laver marketing), skal de som det mindste sige noget, der er vigtigere end dem selv.

Tag Bilka(!). Hvis Bilka er den vigtigste grund til, at Bilka kommunikerer, så bliver det aldrig til en samtale. Så ender det i ren form. Og vi bliver aldrig til mere end en ressource, som Bilka skal tappe penge fra.

Reklameblokkens død

Bilkas aktuelle reklamer er lavet med udgangspunkt i en forældet reklameform, der går ud på at rage lidt opmærksomhed til sig med et sjovt påfund, hvorefter man så skynder sig at lade det efterfølge af et godt tilbud på medisterpølse.

Lige nu møder man en helt almindelig familie, og så alligevel ikke: Det er en familie med 14 – snart 15 – børn. Og så passer Bilkas brede gange og store indkøbsvogne jo perfekt til familien. Toiletpapir halv pris i denne uge.

Det er ikke mange år siden, at man fandt sig i den slags opmærksomhedstyveri. Reklamer var stadig interessante, og de var svære at slippe for. Sådan er det som bekendt ikke længere.

Man kunne skrive et bibliotek af klummer over al den elendighed, der har ramt reklameblokken. Vi er blevet til Ghita’er hele bundtet. Vi siger ligesom hende: Det er dig, der kommer hjem til mig, hvad har du med? En familie på 15? Er du skør? Hvad har det med mig at gøre? Jeg kan ikke mærke dig. Hvad vil du? Hvem er du? Denne her samtale er slut nu. Adblock install.

LÆS OGSÅ: JEPPESEN: MASCHA VANG OG POLITIKEN ER FORBAVSENDE ENS

Mere te, tak

Det interessante er, at vi alle sammen har masser til fælles med Bilka. Vi har masser at tale om. Bilka handler om tryghed, om aldrig at mangle noget, om familier og deres behov. Bilka er også central i en udvikling vi alle sammen hader, opløsningen af de gode gamle bykerner.

Tænk hvis Bilka satte sig for at redde den ånd som engang boede i de små butikker! Eller hvis de insisterede på at fjerne ensomheden i udkantsdanmark! Eller hvis de prøvede at finde ud af, om man rent faktisk bliver lykkelig af at have alt!

Det er okay, at de også skal pushe nogen tilbud. Det var også okay med Ghita, at Iben skulle lave et radioprogram. Så meget beder vi jer ikke om at glemme jer selv.

Vi beder bare om, at dem der kommer ind i vores hjem i det mindste for en kort stund dropper formen og fører en oprigtig og interessant samtale om noget der er vigtigt. Og så skal vi nok give jer al den opmærksomhed I nogensinde kunne drømme om.

Tre pund kaffe for to punds pris? Superfedt, tak! En kop te? Ja for fa’en.