KLUMME: Mere, mere mere! Kvantitet er de store streamingtjenesters erklærede førstevalg i våbenkapløbet om forbrugernes tid og penge.  

Med den mangeårige CEO Richard Pleplers exit fra HBO var det slut med solid kvalitetsgaranti på indholdet som forretningsmodel og nyklassikere, som Game of Thrones, Sex and the City, The Wire og Sopranos som det primære argument for at hænge på som abonnent. 

Alfahannen John Stankey, topchef hos den nye ejer, verdens største teleselskab AT & T fra Texas, har utvetydigt defineret den nye stil: Bigger and Broader!

Der skal skrues ned for de fine fornemmelser og op for alt andet. Produktionsmaskinen skal køre på højoktan, så der er volumen nok til, at forbrugerne(s data) bliver i det lukkede kredsløb så længe som muligt i jagten på tidsfordrivende indhold på tablets, smartphones og Smart-TV’er. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Giganten Netflix er der allerede. For få år siden var det røde logo-N, der signalerer ’A Netflix Original Series’, et relativt sikkert kvalitetstegn. I dag er der stadig gode ting imellem, men man skal selv finde det i rodekassen med lidt for meget vitaminfattigt indhold, hvor der er kogt tynd og lunken suppe på de storytrends, logaritmen har afleveret. 

Amazon har fulgt samme strategi - start med massiv markedsføring af fyrtårnsproduktioner med eneret og fyld så efterhånden på med hvad som helst, når der er kommet kunder i butikken.

Disney er på vej med sin egen eksklusive Disney+ bland-selv streamingverden af Marvel-superhelte, Vintage Disney, stjernekrige, Pixar-perler og så godt med volumen på i form af samlebåndsformater af uendelige rækker af serier og film med kendisser fra Andeby og omegn.  

Imperiebyggeri i en datatid 

Og hvorfor så det? Hvorfor flytter underholdningsgiganterne content strategi fra kvalitet til kvantitet? Mon ikke de har luret, hvor ekstremt profitabelt Apples trick med at holde kunderne i et lukket system af indhold snoet tæt sammen med digital adfærd(sdata) er? 

Streaming-brands er jo såkaldte OTT-medier (Over The Top medias). De er i direkte kontakt med forbrugerne, uafhængigt af kabler, satellitter og den slags. De kan tracke, logge og analysere alt, du ser og gør. Så længe du bliver hos dem.

Det kræver bredde i indholdet og masser af det. Bigger, Broader og (på vej big time i de kommende år), mange flere korte "snackable" formater, som kan konsumeres og fylde den evige rastløshed under transport og livets andre små pauser. 

Hvis man så også er teleselskab, som AT & T, eller slår sig sammen med et, har man godt fat i en stor del af (eller hele) distributions- og værdikæden uden irriterende forstyrrelser fra konkurrerende brands. Og med alle de mobile digitale enheder, vi har med os, bliver kontaktpunkterne til forbrugerne frigjort fra enhver begrænsning af tid og sted.  

De store teleselskaber står på tre ben - eller har en strategi om at komme til det: 1. Mobilabonnenter. 2. Btc/btb-kunder med "gammeldags" kobberkabler eller fibernet. 3. Indhold. Det er den sidste tredjedel, der er penge og fremtid i. 

Der er grænser for forretningspotentialet i at koble kunderne på nettet, og den pris vi betaler for vores forbrugte GB falder og falder. Men indholdsforbruget genererer viden om, hvad kunderne foretager sig, hvor meget, hvornår og hvor.

For at sætte en fed streg under dén pointe, skiftede Time Warner (HBO, CNN, Warner Bros. Studio med meget mere) navn til Warner Media, da AT & T købte det hele for 85 milliarder dollar.

Big is Beautiful? Måske. Nogen gange. Men det er sjældent garanti for øget kvalitet. Kun for skalering.

Mere, mere, mere!

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.