Klumme: Amazon er det fjerde mest besøgte shopping-site i Danmark, men udgør kun to procent af markedsandelen på nettet i dag, i modsætning til Zalando, der er nummer et og udgør 2,7 procent - for at sætte det i relief, så er Amazon lige så stor i Danmark, som Coop.dk. 

Som du måske allerede ved, står Amazon for mere end 50 procent af alle tyske produktsøgninger i dag. Det er altså halvdelen af samtlige produktsøgninger i Europas største økonomi, der løber lige forbi Googles søgemaskine - og dermed også dine produkter - på din webshop i Tyskland.

Det er sådanne fakta, der får danske virksomheder til frygte fremtiden. Hvordan skal det nu gå, når globale mastodonter som Amazon og Alibaba zoomer ind på det danske marked? Mit svar er: Udnyt muligheden. Som den amerikanske økonom Paul Romer en gang sagde: "A crisis is a terrible thing to waste."

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Udviklingen præsenterer nemlig også muligheder som online markedspladser. Her agerer Amazon platform for såkaldte tredjeparts-sælgere, der kan tilbyde deres produkter til Amazons kundeunderlag - mens de lever op til Amazons regler for kvalitet og sikkerhed.

Argumentet for en dansk virksomhed at sælge via platformen er enkelt. Du får med ét adgang til et globalt marked, nemlig Amazons, hvor det er forholdsvist nemt at komme i gang som tredjepartssælger med eksisterende strukturer. Og du kan agere uden den store økonomiske risiko takket være Amazons regler for platformen.

Alligevel kunne man i oktober 2018 læse i Finans, at kun hver 10. danske virksomhed sælger deres varer på online-markedspladser som Amazon eller en af de andre som Alibaba eller eBay. Jeg tror, det skyldes en kombination af manglende indsigt og overdreven forsigtighed.

Ja, markedspladser er forbundet med risici, men sådan er livet og det at drive forretning - det er der ikke noget nyt i. Som på alle andre markeder, eksisterer der en række spilleregler på de forskellige platforme, og hvis man som virksomhed forstår spillet, er der også gevinster at hente.

Her får du i kompakt form vores erfaringer med Amazons markedspladser:

Brug markedspladsen til det rigtige formål: Det er typisk ikke et sted , hvor forbrugeren går på opdagelse, men for at købe det produkt som de allerede ved, de gerne vil have.

Brug ressourcer: Selv om mange virksomheder har haft succes på platformen, betyder det ikke, at Amazon er en pengemaskine, hvor det hele kører af sig selv. Det er ikke nok at være der; det kræver tid, penge, kræfter og ikke mindst en forståelse af det kæmpe univers, man nu er en del af.

Forstå algoritmen: Placering er afgørende, og ligesom hos Google er det en algoritme, der bestemmer slagets gang. Amazon lægger vægt på bl.a. ekstern trafik, leveringhastighed, anmeldelser og selvfølgelig pris.

Byg dit brand: Amazon favoriserer virksomheder, der bruger kræfter og ikke mindst penge på at bygge et brand tilrettet markedspladsen. Det giver også mening for virksomheden, der vil konkurrere på andet end pris.

Fokus på anmeldelser: Du skal arbejde på at få flest mulige positive anmeldelser, for eksempel ved at svare på dem hurtigt og høfligt. Det er også en en god idé at studere konkurrenternes anmeldelser, især de negative for at se, hvad kunderne efterspørger. Og ikke mindst, hvordan de bliver håndteret.

Forvent hård konkurrence: Samtlige forhandlere fra ind- og udland har de samme muligheder, og det skaber naturligvis en enorm konkurrence. Nogle gange bliver konkurrencen ekstra hård, for eksempel når konkurrenter udnytter Amazons strenge regler for brand protection og uretmæssigt påkalder sig ejerskab.

Sidst, men ikke mindst: Markedspladser er ikke et spørgsmål om enten eller, men kan udført på den rette facon være et værdifuldt supplement til dit traditionelle marked. Tag en traditionel dansk, mellemstor virksomhed som Baby Dan. Det 72-årige firma producerer sikkerhedsudstyr til små børn og har hjemme i Låsby mellem Silkeborg og Aarhus. Jordforbindelsen til den jyske muld har imidlertid ikke afholdt Baby Dan fra udforske nye muligheder som Amazons markedspladser. Det er imidlertid gjort med omtanke; virksomheden har udarbejdet en særlig strategi, hvor man primært bruger markedspladser til eksport og undgår de mest prisfølsomme produkter. Det har skabt en ny stærk kanal for Baby Dan uden at give for meget tab på sikkerhed eller indflydelse.

Markedspladser er en trussel, men det er også en mulighed, og den skal gribes.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.